نحوه دفاع در کمیسیون ماده 100
همه چیز در مورد لایحه دفاعیه کمیسیون ماده 100
کمیسیون ماده ۱۰۰ با این هدف دنبال میشود که مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام ساخت و ساز و شروع عملیات ساختمان، از شهرداری پروانه ساخت اخذ نمایند. در این پروانه ساخت شرایط مختلفی که ملک بایستی با رعایت اصول و ضوابط معماری شهری داشته باشد بیان گردیده است. شهرداری میتواند از عملیات ساختمانی ساختمان های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مامورین خود اعم از آن که ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد، جلوگیری نماید. در ادامه نحوه دفاع در کمیسیون ماده 100 و همچنین همه توضیحات لازم در مورد لایحه دفاعیه کمیسیون ماده 100 تشریح شده است.
نحوه رسیدگی به پرونده در کمیسیون ماده 100
این کمیسیون شامل دو کمیسیون بدوی و تجدید نظر است که در ابتدا پروندهها توسط کمیسیون بدوی مطرح شده و مورد بررسی قرار میگیرد. کمیسیون بدوی از اعضا مختلفی تشکیل شده است که همه چیز به رای و نظر آنها بستگی دارد. شهروندانی که پرونده آنها به کمیسیون ماده 100 بدوی ارجاع داده میشود، میتوانند به منظور دفاع از خود یک لایحه کتبی ارائه نمایند. در واقع میتوان به تصمیمات و نتایج اعلام شده در کمیسیون بدوی اعتراض نمود تا مجددا در کمیسیون تجدید نظر مورد بررسی قرار بگیرد.
در صورت اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 شخص از زمان ابلاغ رای تنها 10 روز مهلت دارد که این درخواست را به کمیسیون تجدید نظر اعلام نماید. لازم به ذکر است که هیچگونه تغییری نمیتوان در تصمیمات کمیسیون تجدید نظر ایجاد نمود و رای صادر شده از سوی این کمیسیون قطعی و قابل اجرا است.
خدمات ما
تنظیم لایحه کمیسیون ماده ۱۰۰
نگارش لایحه دفاعیه کمیسیون ماده 100 توسط شخص "مهندس داود کامرانی" بر اساس تخصص و تجربه ایشان.
اعتراض به پرونده و رای کمیسیون
اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عالی عدالت اداری و انجام پیگیری تا رسیدن به نتیجه نهایی.
مشاوره رایگان
در کنار شما هستیم
تجربه و تخصص
دانش و تجربه در اختیار شما
جلسات حضوری
امکان برگزاری جلسات حضوری
نتیجه بهینه
تضمین بهترین نتیجه برای شما
اعضای کمیسیون ماده 100 شهرداری
اعضای کمیسیون ماده 100 شامل:
- نماینده شورای شهر
- نماینده دادگستری
- نماینده فرمانداری
- نماینده شهرداری
در این میان تنها نماینده شهرداری دارای حق رای نیست و تنها باید به منظور ارائه توضیحات در جلسه حضور داشته باشد.
متن نمونه لایحه دفاعیه مربوط به کمیسیون ماده 100
اجازه دهید که آب پاکی را بر روی دستان شما بریزم!
هیچ متن آمادهای برای شما راهگشا نخواهد بود. شرایط دفاعیهبا توجه به موارد زیر برای تمامی پروندهها متفاوت خواهد بود و به فراخور هر پرونده بایستی جداگانه مورد نگارش قرار گیرد.
- نوعیت هر یک از تخلفات پرونده
- شرایط همسایگان و اهالی محل
- اهمیت تخلف انجام شده
- شرایط کوچه و گذرها
- میزان و شدت تخلف
- اولویت عملکرد شهرداری و …
این مهم را در نظر داشته باشید که وجود متنی نامرتبط با وضعیت شما در پرونده میتواند موجبات رای سختتر دیوان در قبال پرونده شما گردد. آیا حاضر به پذیرش چنین ریسک بزرگی هستید؟
مرجع شکایت از تصمیم قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری
پس از صدور رای در مرحله تجدید نظر کمیسیون ماده ١٠٠ شهرداری، اصطلاحاً رای قطعی و قابل اجراست. امّا مطابق بند ٢ ماده ١٠ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ١٣٩٢، می توان به تصمیم قطعی کمیسیون در دیوان عدالت اداری اعتراض کرد.
از طرفی همانطور که پیش تر عرض کردم، رای قطعی کمیسیون قابل اجراست که میتوان دستور موقت مبنی بر توقف اجرای حکم قطعی را نیز هم زمان با اعتراض به رای از دیوان مطالبه کرد.
رسیدگی در دیوان عدالت اداری ۲ مرحلهای و غیر حضوری است. به این معنی که اعتراض به رای کمیسیون ابتدا در مرحله بدوی مورد رسیدگی قرار می گیرد و پس از صدور رای ظرف مدت ٢٠ روز از تاریخ ابلاغ، قابل اعتراض در مرحله تجدید نظر است.
رسیدگی غیر حضوری به این معنی است که اعتراضات و دفاعیات از طریق تبادل لایحه مورد بررسی و نهایتاً رسیدگی قرار میگیرد و نیاز به تعیین وقت و تشکیل جلسه رسیدگی نمیباشد.
آموزش کمیسیون ماده 100
دوره آموزش کمیسیون ماده 100 توسط داوود کامرانی ارائه میشود و به شرح تمامی قوانین و مقررات مربوط به کمیسیون ماده 100 میپردازد که از جمله وظایف آن در حوزه حقوقی است. این دوره برای وکلای پایه و کارشناسان حقوقی مفید است و مباحثی مانند روشهای تشکیل کمیسیون، اختیارات کمیسیون، مراحل اجرایی کمیسیون و نحوه صدور حکم کمیسیون را پوشش میدهد.
اگه نیاز به مشاوری دارید، فرم زیر رو پر کنید تا با شما تماس بگیریم
چه تخلفاتی در کمیسیون ماده 100 بررسی می شود؟
همه تخلفاتی که در زمینه ساخت و ساز و تخریب ساختمان در حوزه شهری و حومه آن صورت می گیرد، مربوط به کمیسیون ماده 100 نیستند و موارد خاصی باید توسط این کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرند.
- تغییر کاربری
- تخلف تراکم اضافی
- تجاوز به معابر شهر
- تخلف مهندس ناظر ساختمان
- احداث بنای بدون پروانه (مجوز)
- تخلفات مربوط به پارکینگ
- مستحکم نبودن بنا
- عدم رعایت ضوابط معماری و شهرسازی
- رعایت نکردن ضوابط بهداشتی
نکته: به جز موارد بیان شده موارد دیگری نیز وجود دارد که به این کمیسیون مربوط است و در این قسمت صرفا موارد رایج و پر تکرار عنوان شده است.
در صورتی که مالک هر یک از تخلفات ذکر شده را انجام داده باشد، برای این که بتواند مشکل خود را به بهترین حالت ممکن برطرف نماید، بهتر است که از یک مشاور حقوقی کمیسیون ماده 100 شهرداری کمک بگیرد.
موارد نقض رای کمیسیون ماده صد در دیوان ادالت اداری
بر پایه این گزارش؛ آرای قطعی کمیسیونهای ماده صد قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری هستند. این فرآیند به طرفین امکان میدهد تا در صورتی که احساس میکنند حقی از آنها تضییع شده، از حقوق خود دفاع کنند.
از طرف دیگر در دیوان عدالت اداری شکایات با عنوان اعتراض به آرای کمیسیونهای ماده صد قانون شهرداریها، با حدود ۱۶ هزار و ۴۸۶ شکایت در سال ۱۴۰۲، بالاترین میزان شکایت در حوزه شهرداری و شهرسازی را به خود اختصاص داده است.
بر این اساس دیوان عدالت اداری با توجه به فراوانی پروندهها در حوزه تخلفات ساختمانی و ماموریتهای مطروحه در سند تحول قضایی در راستای اجرای اقدامات پیشگیرانه، اقدام به برگزاری نشستی با حضور قضات متخصص دیوان و نمایندگان شهرداری تهران و همچنین نمایندگان مجمع شهرداران کلان شهرهای ایران کرده و مهمترین جهات نقض آرای کمیسیون ماده صد قانون شهرداریها را احصا کرده است.
در همین راستا حجتالاسلام والمسلمین احمدرضا عابدی، رئیس دیوان عدالت اداری طی مکاتبهای خطاب به وزیر کشور مهمترین جهات نقض آرای کمیسیون ماده صد قانون شهرداری را بشرح ذیل اعلام کرده است:
۱- صدور آرای کلی در کمیسیون ماده ۱۰۰ و عدم تعیین ضرایب در مجازات جریمه
۲- عدم توجه به سال وقوع تخلف در رای به جریمه
۳- مبنا قرار دادن ارزش معاملاتی روز به جای ارزش معاملاتی زمان وقوع تخلف
۴- عدم توجه به مجازاتهای مقرر در ماده ۱۰۰ و بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری و خلط این مجازاتها
۵- عدم توجه به موضوع احراز ذینفعی اشخاص و تمامی افراد دخیل در موضوع مورد رسیدگی مثل عدم ابلاغ رای کمیسیون به تمامی مالکین املاک مشاع
۶- عدم توجه شهرداریها به موعدهای مقرر در تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری
۷- عدم توجه به مصادیق مستثنا شده در بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری به خصوص در مورد مطب پزشکان
۸- عدم ابلاغ صحیح تخلف و رای کمیسیون به متخلف
۹- عدم توجه به مهلت مقرر در بند ۴ ماده ۶۳ قانون دیوان عدالت اداری برای رسیدگی مجدد کمیسیون
با عنایت به اینکه عدم توجه به موارد فوق اسباب افزایش شکایات از کمیسیونهای ماده ۱۰۰ قانون شهرداری را در دیوان عدالت اداری ایجاد کرده و با توجه به جایگاه آن وزارتخانه در نظارت بر شهرداریها، شایسته است در راستای پاسداری از حاکمیت قانون و تحقق اداره شایسته، موارد فوق را به شهرداریهای کشور ابلاغ کرده تا از رهگذر اصلاح رویههای نامطلوب اداری، ضمن جلوگیری از هدررفت بیتالمال، از ورود شکایات به دیوان عدالت اداری پیشگیری شود.
ضمناً با عنایت به اینکه یکی از دلایل افزایش شکایات از آرای کمیسیونهای مذکور، نقص و ابهام در فرمتهای آرای کمیسیون ماده صد است، دیوان عدالت اداری با همکاری قضات مجرب در حوزه شهرداری، با توجه به موارد فوق الذکر، اقدام به تهیه فرمتهای آرای کمیسیون بدوی و تجدیدنظر ماده صد قانون شهرداریها کرده است. شایسته است در راستای تحقق اهداف فوق، فرمتهای مذکور به کمیسیونهای مزبور ابلاغ شود تا در زمان اتخاذ تصمیم، از آن استفاده کنند.
مقالات مرتبط
گواهی عدم خلاف
کمیسیون ماده 7 شهرداری
طرح توجیهی
تغییر کاربری زمین
مراحل گرفتن پروانه ساخت روستایی
تجمیع ساختمان
مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان
اضافه طبقه ساخت (اضافه اشکوب)
جدیدترین دوره ها
رشد شما با یادگیری آغاز میشود...