اخذ مجوز شهرداری
مشاوره و اخذ مجوز شهرداری
پروانه ساختمان یا جواز ساختمان یک پرونده رسمی از سوی شهرداری میباشد که به مالک یا پیمانکار اجازه میدهد تا پروژه نوسازی و ساختوساز یا بازسازی را طبق ضوابط و قانون مشخص شروع کرده و ادامه دهد. هرگونه عملیات ساختوساز بدون صدور پروانه ساختمان غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف خواهد شد. این استانداردها حصول اطمینان از ایمنی سازندگان و ساکنان ساختمان در نظر گرفتهشده است. در پروژههای مشارکت در ساخت نیز اخذ پروانه ساختمان از اهمیت ویژهای برخوردار است، چرا که بدون این مجوز، عملیات ساختوساز به صورت قانونی امکانپذیر نخواهد بود.
مراحل اخذ جواز ساخت در تهران
به منظور دریافت اخذ جواز ساخت در تهران باید بخش های مختلفی انجام شود که در ابتدای این مسیر “دریافت دستور نقشه” قرار دارد. چنانچه با این موضوع آشنایی ندارید پیشنهاد میکنیم قبل از مطالعه ادامه مسیر موضوع دستور نقشه را مطالعه کنید.
مطالعه مراحل دریافت دستور نقشه
در یک بیان خلاصه شما در دستور نقشه میزان اصلاحی، میزان پیشروی در گذر، سطح اشغال، مقدار تراکم و مواردی این چنینی مورد بیان قرار گرفته است. اخذ جواز ساخت در پروژه های مشارکت در ساخت معمولا به عهده سازنده ساختمان بوده و این موضوع باید در قرارداد مشارکت در ساخت مشخص شود.
-
تشکیل پرونده در ابتدا مالک یا شخصی که از مالک وکالت دارد برای گرفتن جواز ساختمان باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند. برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویهحساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سالهای پیشین را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه داده و درخواست خود را کتباً در این مراکز ثبت کند.
-
دستور صدور بازدید بعد از تشکیل پرونده توسط مالک، مابقیه کارها توسط مسئولان شهرداری انجام خواهد شد؛ بنابراین مسئول شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه میکند تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را موردبررسی قرار دهد. این بازدید در صدور مجوز ساخت تعداد طبقههای جدید ساختمان مؤثر خواهد بود.
-
بررسی گزارش مامور فنی و کاربری ملک در برخی از شهرهای بزرگ مثل تهران طرح تفصیلی اجرا میشود یعنی قوانین ساختوساز در هر نقطه شهر مشخصشده است. کارشناس طرح تفصیلی کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص میکند. در این بررسی اگر مشخص شود که ملک در طرحی از طرحهای شهرداری قرار دارد این موضوع با دقت بیشتری بررسیشده تا مشخص شود که ساختوساز بنا با پروژههای عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد باید مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان بوده و سپس اصلاحات آن انجام شود.
-
دستور نقشه بعد از انجام مراحل فوق توسط کارشناس شهرسازی دستور تهیه نقشه به مالک صادر میشود. در دستور نقشه اطلاعاتی مانند ابعاد باقیمانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغالشده توسط هر طبقه ذکر میشود. بر این اساس حجم ساختمان یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه بر طبق پهنهای که ملک در آن واقعشده است و همچنین متراژ سند (نه متراژ موجودی زمین) و عرضگذر تعیین میشود. در مرحله بعد دستور نقشه به مهندس معمار ارجاع داده میشود.
-
طراحی نقشه در این مرحله بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری برای ملک طراحی میشود. طراحی نقشه معماری از مهمترین مراحل صدور پروانه ساختمان است زیرا که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن ارائه میشود. بعد از طراحی نقشه معماری باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسالشده تا بررسی شود. اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه بوده و پس از اصلاح مجدداً نقشه به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع داده میشود تا تأییدیه نقشه دریافت شود.
-
پرداخت عوارض شهرداری بعد از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوانشده از سوی دفاتر خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین میشود.
-
تهیه مدارک پیش نویس بعد از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، باید مدارک پیشنویس آماده شود. برای تهیه پیشنویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات بماند. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته میشود. درمجموع مدارک پیشنویسی که باید توسط مالک تهیه و به دفاتر خدماتی ارائه شود عبارتاند از: برگه سبز مهره شده ۴ رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز معماری یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایلهای نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، چک لیستهای مبحث ۱۹ و ۶ بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک.
-
چاپ پروانه بعد از تأییدیه نقشههای چهار رشته و پروسه اخذ تأییدیههای دفتر خدمات شهری و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تأییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه شهردار نیاز است که تمام این تأییدیهها بهصورت سیستمی انجام و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ میشود.
این باعث افتخار و خوشحالی ماست که بتونیم با شما صحبت کنیم. بی صبرانه منتظریم تا بتونیم در کنار هم یک اتفاق خوب رو رقم بزنیم.
خدمات ما
مشاوره اخذ جواز شهرداری
اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که تجربه ای در زمینه اخذ جواز شهرداری ندارید کاشناسان ما آماده راهنمایی شما هستند.
انجام مراحل اخذ جواز شهرداری
کارشناسان آکادمی داود کامرانی آماده انجام تمام مراحل اخذ مجوز شهرداری و پروانه ساخت برای شما هستند
مشاوره رایگان
مشاوره رایگان برای اخذ پروانه ساخت و مجوز شهرداری
اقدام برای اخذ جواز شهرداری
انجام صفر تا صد مراحل اخذ مجوز شهرداری از تا صدور پروانه ساخت
مدت زمان اخذ جواز ساخت
مدت زمان اخذ جواز ساخت به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسیاری از کاربران مالک برای صرفه جویی در هزینه خود علاقه مند هستند خود نسبت به اخذ جواز ساخت اقدام نمایند. در بسیاری از این موارد به دلیل نداشتن تجربه کافی، این کار سبب هدر رفتن زمان می شود.
بنابراین پیشنهاد میشود برای تسریع انجام کارهای اخذ جواز ساخت، کاربران از شرکت های معماری معتبر که دارای تجربه کافی در این زمینه هستند استفاده نمایند. در مرحله نخست باید مدارک لازم برای کسب پروانه ساختمانی را به درستی آماده نمایید. هرگونه کاستی و ایراد در مدارک لازم باید در سریع ترین زمان برطرف شود. در مرحله بعد باید نسبت به رفع خلافی ملک اقدام نمود. اگر ملک دارای خلافی باشد سبب کند شدن دریافت جواز ساخت می شود.
10 مدرک برای گرفتن مجوز ساخت و ساز
برای ساختوساز نیاز به داشتن مجوزی دارید که توسط شهرداریها صادر میشود. برای گرفتن این مجوز هم باید کمی وقت بگذارید و البته مدارک لازم را فراهم کنید. مدارک لازم در طول زمان گرفتن این مجوز -البته اگر مالک هستید- بهترتیب عبارتند از:
- برگ تعهد نظارت
- برگ تعهد محاسب + نقشههای سازه (اجرایی)
- فرم تعهد کارفرما (مالک) تکمیل و گواهی امضاء شده در یکی از دفاتر اسناد رسمی
- فیشهای عوارض زیر بنا، نوسازی سالجاری
- جواب نامه از اداره بیمه، مخابرات، آب و برق
- اصل و کپی سند مالکیت به نام مالک فعلی
- مجوز تهیه نقشه با مهر و امضای طراح و تأیید واحد امور مهندسان ناظر شهرسازی
- تهیه پیشنویس پروانه توسط شهرداری
- تکمیل شناسنامه ساختمان توسط شهرداری
- اخذ امضای پروانه (پیشنویس گیرنده، محاسب، مسئول فنی وشهرسازی، معاون یا
جدیدترین دوره ها
رشد شما با یادگیری آغاز میشود...