اخذ دستور نقشه

انجام مراحل و اخذ دستور نقشه از صفر تا صد

دستور نقشه بنا بر درخواست کتبی مالک و یا وکیل قانونی وی پس از طی گردش اداری و تائید بخش صدور پروانه شهرداری منطقه صادر شده و فقط به مالک و یا وکیل قانونی توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر شهرداری وی ارائه می‌گردد در دستور نقشه مشخصات و ابعاد اربعه ملک (اندازه چهار طرف ملک مورد نظر) بر اساس طرح تفصیلی جامع شهر و آخرین مصوبات شهرسازی توسط سازمان ها و ادارات مربوطه برای احداث بنا تعیین می شود.

در این صفحه شما با روند انجام دستور نقشه به صورت کامل آشنا خواهید شد و در صورت نیاز مجموعه ما در کنار شماست تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن اقدام به دریافت دستور نقشه کنید.

دستور نقشه چیست؟!

برای اینکه در شهرها آشفتگی در ساخت و ساز ایجاد نشود اجازه در خصوص ساخت و ساز ساختمان شامل سطح اشغال، میزان اصلاحی، ملاک تراکم، حجم تراکم، جانمایی، نحوه تامین پارکینگ و غیره توسط شهرداری ها صادر می شود. برای اخذ دستور نقشه و پروانه ساختمان، رضایت کلیه مالکین الزامی است. و اگر حتی مالک یک دهم دانگ و حتی کمتر، رضایت نداشته باشد. اخذ دستور نقشه و پروانه غیر ممکن است. اولین گام جهت ساخت ساختمان اخذ دستور نقشه از شهرداری است. دستور نقشه در واقع نحوه تهیه نقشه را مشخص می کند. و در برخی شهرها به آن دستور تهیه نقشه اطلاق می شود.

کارشناسان و تجربه ما در انجام این مسیر چه در قامت یک مشاور و چه به عنوان وکیل شما، در کنار شما هستند.

انجام مراحل اخذ دستور نقشه

با خیالی آسوده و بدون دغدغه می توانید پیمودن این مسیر را به همراهی مطمئن و متخصص بسپارید.

مشاوره مراحل اخذ دستور نقشه

تجربه و تخصص کارشناسان ما در این مسیر همراه شماست. گام اول بسیبار زیاد در تعیین سرنوشت شما تاثیرگذار است.

نمونه دستور نقشه

مدارک لازم تشکیل پرونده جهت صدور دستور نقشه

  1.  اصل و تصویر سند مالکیت
  2. اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین (در صورت مراجعه وکیل ارائه اصل و تصویر مدارک شناسایی مالکین الزامی است.)
  3.  در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد، ارائه معرفی نامه رسمی با تعیین حدود اختیارات نماینده، اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت الزامی است.
  4. در صورت مراجعه وکیل اصل و تصویر وکالت نامه، شناسنامه و کارت ملی وکیل الزامی است.
  5. اصل و تصویر فیش نوسازی سال جاری ملک
  6. در صورت فوت مالک، اصل و تصویر گواهی انحصار وراثت همراه با شناسنامه و کارت ملی وراث الزامی است
  7.  نقشه 1/2000 وضع موجود که محل دقیق ملک توسط مالک یا وکیل قانونی ایشان بر روی آن مشخص شده است.
  8. در املاک دارای اشکال خاص یا شیب های بسیار تند و یا بیش از ۳۰۰۰ متر مربع، ارائه نقشه 1/2000 با تایید مهندس ذی صلاح الزامی است.
  9. در صورتی که ملک فاقد ساختمان باشد ارائه نظریه کمیسیون ماده ۱۲ و یا گواهی عدم استفاده از مزایای مواد ۶و ۸ قانون اراضی شهری الزامی است.
  10. اصل و تصویر صورت مجلس تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی می باشند.
  11. ارائه فیش آب، برق و گاز و تلفن (با کد پستی)

مراحل اخذ دستور نقشه

1

تشکیل پرونده

مالک با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک اقدام به تشکیل پرونده می‌نماید. کارشناس تشکیل پرونده پس از تطبیق مدارک و تأیید درستی آن‌ها درخواست را در سیستم ثبت می‌کند و رسید آن را که شامل شماره پرونده، تاریخ ثبت، تاریخ بازدید و نام بازدیدکننده است، تحویل مالک می‌دهد.

2

بازدید از ملک

کارشناس بازدید در زمان مقرر بازدید از ملک را انجام داده و گزارشی را در سیستم ثبت می‌کند. شرایط را برای بازدید در ملک خود فراهم کنید. در غیر این‌صورت مسئولیت تأخیر در پیشرفت پروسه و هزینه های مربوطه با مالک است.

4

با تأیید سیستمی رئیس صدور پروانه، دستور نقشه در دفتر خدمات الکترونیک شهر چاپ می شود. شهروند گرامی: هنگام اخذ دستور نقشه کنترل نمایید که دستور نقشه، مربوط به ملک مورد درخواست شما بوده و مغایرتی با نوع درخواست شما نداشته و ممهور به مهر دفتر خدمات الکترونیک شهر باشد.

3

اعلام نظر طرح تفصیلی برو کف

مسئول مربوط نظریه طرح تفصیلی و برو کف را از شهرداری به صورت سیستمی اخذ کرده و پرونده الکترونیک به مرحله صدور دستور نقشه ارسال می‌شود. پیشرفت و روند این مرحله را مسئول دفتر خدمات بایستی پیگیری کند.

اطلاعات موجود در دستور نقشه

دستور نقشه - داود کامرانی

1. شماره پرونده: شهرداری در تمام بخش‌هایش مثل اداره نوسازی، اداره در آمد و … از کد شناسایی یا همان کد ملک و بلوک، ملک را شناسایی می‌کند ولی در قسمت شهرسازی از شماره پرونده، ملک شناسایی می‌شود که اولین رقم از آن شماره منطقه محل ملک در تهران است.

۲. تاریخ صدور دستور نقشه: از این تاریخ به مدت ۶ ماه این دستور نقشه اعتبار دارد. در مواردی که قوانین شهرداری تغییر می‌کند برای اینکه قانون عطف به ماسبق نشود، معمولا تاریخ صدور دستور نقشه را ملاک عمل قرار می‌دهند، اما در برخی موارد تاریخ درخواست (آیتم شماره ۶) ملاک عمل است.

۳. کد شناسایی ملک: یا همان کد ملک و بلوک که می‌توان از طریق پلاک آبی ملک یا در نقشه Tehran.ir آن را بدست آورد و شهرداری از این طریق ملک را شناسایی خواهد کرد.

۴. پلاک ثبتی ملک: پلاک ثبتی را اداره ثبت صادر می‌کند و شماره پلاک ثبتی بر روی سند نوشته می‌شود. پلاک ثبتی شامل یک اصلی و یک فرعی می‌باشد.

۵. نوع درخواست: این قسمت شامل انواع پروانه از قبیل تخریب و نوسازی، تغییر نقشه، پروانه ساختمان، توسعه بنا، اضافه اشکوب و تعمیرات اساسی است.

۶. تاریخ درخواست: تاریخی است که شما اقدام به درخواست دستور نقشه کرده اید. در برخی موارد برای این که قانون عطف به ماسبق نشود این تاریخ را ملاک عمل قرار می‌دهند.

۷. نام متقاضی: نام درخواست کننده دستور نقشه که می‌تواند یکی از مالکین ملک باشد و یا کسی که وکالت از مالک برای گرفتن دستور نقشه دارد. در پروانه‌ها نام تمامی مالکین به تفکیک درج می‌شود ولی صرفا نام یک نفر به عنوان متقاضی قابل پذیرش است.

۸. ابعاد طبق سند: ابعادی که داخل سند ذکر شده است. به طور مثال در این دستور نقشه شمال به گذر ۳۰٫۲۱ به این معنا است که شمال ملک با عرض ۳۰٫۲۱ مجاور به گذر است. در املاکی که در شرایط فعلی به صورت دو یا چند آپارتمان هستند متراژ مندرج در صورتمجلس تفکیکی یا کروکی تفکیکی ملاک است.

۹. ابعاد طبق وضع موجود: ابعادی که مامور بازدید بعد از بررسی ملک ثبت می‌کند.

۱۰. ابعاد گذر اصلاحی: ابعادی است که گذر بعد از اصلاحی باید داشته باشد.

۱۱. ابعاد باقی مانده پس از اصلاحی: ابعاد ملک پس از رعایت عقب نشینی‌های مندرج در دستور نقشه

۱۲. ابعاد دیگر: ابعادی که ملاک تراکم بر اساس آن تایید می‌شود.

۱۳. عرض گذر اصلاحی: در این جدول مقدار کنسول هر طبقه به همراه عرض گذر آن نمایش داده شده است.

مقاله پیشنهادی: عقب نشینی ملک و اصلاحی

در قسمت انتهایی عبارت مهمی وجود دارد، در مقابل عبارت “ملاک تراکم بر اساس: بر اساس سند” بر این اساس شما می توانید ملاک مورد نظر برای ترسیم نقشه های معماری و سازه را مشخص کنید. این موضوع بدان جهت مهم است که معمولا ابعاد و اندازه های مندرج در دستور نقشه با هم تفاوت دارند.

۱۴. توضیحات طرح تفصیلی بر و کف: توضیحاتی است که کارشناس بر و کف می‌دهد برای نحوه اصلاحی و استعلاماتی که صورت گرفته است.

۱۵.پهنه: که در این دستور نقشه R122 است که شامل پهنه مسکونی می‌باشد. (برای اطلاعات بیشترمقاله ضوابط استفاده از اراضی و ساخت و ساز در زیر پهنه‌های سکونت (R) در طرح تفصیلی شهر تهران را مطالعه فرمایید)

پیشنهاد مقاله: پهنه کاربری و راه های تغییر آن

  • محل احداث بنا: محل توده گذاری ملک را مشخص می‌کند.
  • تعداد طبقات مجاز: تعداد طبقاتی که مجاز به ساخت می‌باشند.
  • حداکثر پیشروی: در پیشروی R122 که پهنه عام تهران است ۶۰% طول + ۲ متر است.
  • حداکثر تراکم ساختمانی مجاز: ۷ طبقه ۶۰% می‌توانند بسازند که می‌شود ۴۲۰%
  • سطح اشغال : تعداد طبقه و درصد ساخت مشخص می‌شود که در دستو نقشه‌های جدید پهنه مسکونی شماره طبقه ۰، اولین طبقه مسکونی روی پیلوت محسوب می‌شود.
    ولی در پهنه M و S شماره طبقه ۰ طبقه همکف محسوب می‌گردد.
دستور نقشه - داود کامرانی

نکات مهم برای اخذ دستور نقشه

ابعاد در دستور نقشه

ما در دستور نقشه سه نوع ابعاد ملک داریم: 1.ابعاد طبق سند، 2.ابعاد وضع موجود، 3.ابعاد باقیمانده پس از اصلاحی، در نقشه شهرداری 60% سطح اشغال و پیشروی بر اساس ابعاد طبق سند محاسبه و تعیین شده و بر اساس ابعاد باقیمانده پس از اصلاحی ترسیم می شود. این اطلاحیات طبق طرح تفصیلی مشخص می شود.

انجام صفر تا صد مراحل اخذ

پهنه بندی ها مشخص کننده نوع کاربری ست (تجاری ، اداری ، مسکونی ، فضای سبز یا مختلط بودن). حتما قبل از ترسیم نقشه از دفاتر خدمات یا مشاور،کروکی بازدید را بگیرد و در حین ترسیم پلان به توضیحات بر و کف توجه داشته باشید.

فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم

جدیدترین دوره‌ ها

رشد شما با یادگیری آغاز می‌شود...

آموزش ضوابط ساخت و ساز شهری
23%
تخفیف
0
770,000 تومان
قوانین مشارکت در ساخت
48%
تخفیف

دوره آموزش قوانین مشارکت در ساخت

بدون امتیاز 0 رای
4,200,000 تومان
0
4,200,000 تومان
قانون پیش فروش ساختمان
47%
تخفیف

دوره آموزش پیش فروش ساختمان

بدون امتیاز 0 رای
419,000 تومان
15
419,000 تومان
  • تشکیل پرونده: مالک با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک اقدام به تشکیل پرونده می‌نماید. کارشناس تشکیل پرونده پس از تطبیق مدارک و تأیید درستی آن‌ها درخواست را در سیستم ثبت می‌کند و رسید آن را که شامل شماره پرونده، تاریخ ثبت، تاریخ بازدید و نام بازدیدکننده است، تحویل مالک می‌دهد.
  • بازدید از ملک: کارشناس بازدید در زمان مقرر بازدید از ملک را انجام داده و گزارشی را در سیستم ثبت می‌کند. شرایط را برای بازدید در ملک خود فراهم کنید. در غیر این‌صورت مسئولیت تأخیر در پیشرفت پروسه و هزینه های مربوطه با مالک است.
  • اعلام نظر طرح تفصیلی برو کف (اقدام توسط شهرداری منطقه) مسئول مربوط نظریه طرح تفصیلی و برو کف را از شهرداری به صورت سیستمی اخذ کرده و پرونده الکترونیک به مرحله صدور دستورنقشه ارسال می‌شود. پیشرفت و روند این مرحله را مسئول دفتر خدمات بایستی پیگیری کند .
  • با تأیید سیستمی رئیس صدور پروانه ، دستور نقشه در دفتر خدمات الکترونیک شهر چاپ می شود.شهروند گرامی: هنگام اخذ دستور نقشه کنترل نمایید که دستور نقشه ، مربوط به ملک مورد درخواست شما بوده و مغایرتی با نوع درخواست شما نداشته و ممهور به مهر دفتر خدمات الکترونیک شهر باشد.
  • چاپ و تحویل دستور نقشه (اقدام توسط دفتر خدمات الکترونیک شهر)
  • رسید و کنترل نقشه معماری (اقدام توسط دفتر خدمات الکترونیک شهر)
  • اعلام عوارض و وصول آن (اقدام توسط شهرداری منطقه)
  • اخذ مدارک تکمیلی و تهیه پیش نویس (اقدام توسط دفتر خدمات الکترونیک شهر)
  • تاییدات مسئولین صدور پروانه (اقدام توسط شهرداری منطقه)
  • تحویل پروانه (تحویل توسط شرکت پست) البته به تازگی دفاتر خدمات الکترونیک با امضای ناظر همزمان تحویل مالک می دهند