اخذ دستور نقشه

انجام مراحل و اخذ دستور نقشه از صفر تا صد

دستور نقشه بنا بر درخواست کتبی مالک و یا وکیل قانونی وی پس از طی گردش اداری و تائید بخش صدور پروانه شهرداری منطقه صادر شده و فقط به مالک و یا وکیل قانونی توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر شهرداری وی ارائه می‌گردد در دستور نقشه مشخصات و ابعاد اربعه ملک (اندازه چهار طرف ملک مورد نظر) بر اساس طرح تفصیلی جامع شهر و آخرین مصوبات شهرسازی توسط سازمان ها و ادارات مربوطه برای احداث بنا تعیین می شود.

در این صفحه شما با روند انجام دستور نقشه به صورت کامل آشنا خواهید شد و در صورت نیاز مجموعه ما در کنار شماست تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن اقدام به دریافت دستور نقشه کنید.

دستور نقشه چیست؟!

برای اینکه در شهرها آشفتگی در ساخت و ساز ایجاد نشود اجازه در خصوص ساخت و ساز ساختمان شامل سطح اشغال، میزان اصلاحی، ملاک تراکم، حجم تراکم، جانمایی، نحوه تامین پارکینگ و غیره توسط شهرداری ها صادر می شود. برای اخذ دستور نقشه و پروانه ساختمان، رضایت کلیه مالکین الزامی است. و اگر حتی مالک یک دهم دانگ و حتی کمتر، رضایت نداشته باشد. اخذ دستور نقشه و پروانه غیر ممکن است. اولین گام جهت ساخت ساختمان اخذ دستور نقشه از شهرداری است. دستور نقشه در واقع نحوه تهیه نقشه را مشخص می کند. و در برخی شهرها به آن دستور تهیه نقشه اطلاق می شود.

کارشناسان و تجربه ما در انجام این مسیر چه در قامت یک مشاور و چه به عنوان وکیل شما، در کنار شما هستند.

خدمات ما

انجام مراحل اخذ دستور نقشه

با خیالی آسوده و بدون دغدغه می توانید پیمودن این مسیر را به همراهی مطمئن و متخصص بسپارید.

مشاوره مراحل اخذ دستور نقشه

تجربه و تخصص کارشناسان ما در این مسیر همراه شماست. گام اول بسیبار زیاد در تعیین سرنوشت شما تاثیرگذار است.

نمونه دستور نقشه

مدارک لازم تشکیل پرونده جهت صدور دستور نقشه

  1.  اصل و تصویر سند مالکیت (سند دفترچه ای تمامی صفحات و سند تک برگ پشت و رو)
  2. اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین (در صورت مراجعه وکیل ارائه اصل و تصویر مدارک شناسایی مالکین الزامی است.)
  3.  در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد، ارائه معرفی نامه رسمی با تعیین حدود اختیارات نماینده، اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت الزامی است.
  4. اصل و تصویر فیش نوسازی سال جاری ملک (اگر نباشد، همان لحظه فیش جدید را محاسبه کرده و برای پرداخت به شما تحویل می دهد.)
  5. در صورت فوت مالک، اصل و تصویر گواهی انحصار وراثت همراه با شناسنامه و کارت ملی تمامی وراث الزامی است.
  6.  تا چند سال پیش نقشه ۱/۲۰۰۰ وضع موجود که محل دقیق ملک توسط مالک یا وکیل قانونی ایشان بر روی آن مشخص شده است. اما امروزه خود دفتر محل ملک را روی نقشه تعیین می نماید و از شما میخواهد که تایید کنید.
  7. در املاک دارای اشکال خاص یا شیب های بسیار تند و یا بیش از ۳۰۰۰ متر مربع، ارائه نقشه ۱/۲۰۰۰ با تایید مهندس ذی صلاح الزامی است.
  8. در صورتی که ملک فاقد ساختمان باشد ارائه نظریه کمیسیون ماده ۱۲ و یا گواهی عدم استفاده از مزایای مواد ۶ و ۸ قانون اراضی شهری الزامی است.
  9. نظریه و رای کمیسیون ماده ۷ معروف به کمیسیون باغات.
  10. اصل و تصویر صورت مجلس تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی می باشند و بیش از یک واحد هستند.
  11. ارائه فیش آب، برق و گاز و تلفن (با کد پستی)

مراحل اخذ دستور نقشه

مراجعه شما بایستی به نزدیک ترین دفتر خدمات الکترونیک شهرداری باشد چراکه مامورین این فاصله را جهت بررسی طی کرده و خود شما نیز باید این فاصله را در تمام طول ساخت بارها و بارها طی کنید.

1

تشکیل پرونده

مالک با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک اقدام به تشکیل پرونده می‌نماید. کارشناس تشکیل پرونده پس از تطبیق مدارک و تأیید درستی آن‌ها درخواست را در سیستم ثبت می‌کند و رسید آن را که شامل شماره پرونده، تاریخ ثبت، تاریخ بازدید و نام بازدیدکننده است، تحویل مالک می‌دهد.

2

بازدید از ملک

کارشناس بازدید در زمان مقرر بازدید از ملک را انجام داده و گزارشی را در سیستم ثبت می‌کند. شرایط را برای بازدید در ملک خود فراهم کنید. در غیر این‌صورت مسئولیت تأخیر در پیشرفت پروسه و هزینه های مربوطه با مالک است.

4

با تأیید سیستمی رئیس صدور پروانه، دستور نقشه در دفتر خدمات الکترونیک شهر چاپ می شود. شهروند گرامی: هنگام اخذ دستور نقشه کنترل نمایید که دستور نقشه، مربوط به ملک مورد درخواست شما بوده و مغایرتی با نوع درخواست شما نداشته و ممهور به مهر دفتر خدمات الکترونیک شهر باشد.

3

اعلام نظر طرح تفصیلی و برو کف

مسئول مربوط نظریه طرح تفصیلی و برو کف را از شهرداری به صورت سیستمی اخذ کرده و پرونده الکترونیک به مرحله صدور دستور نقشه ارسال می‌شود. پیشرفت و روند این مرحله را مسئول دفتر خدمات بایستی پیگیری کند.

اطلاعات موجود در دستور نقشه

دستور نقشه - داود کامرانی

۱. شماره پرونده: شهرداری در تمام بخش‌هایش مثل اداره نوسازی، اداره در آمد و … از کد شناسایی یا همان کد ملک و بلوک، ملک را شناسایی می‌کند ولی در قسمت شهرسازی از شماره پرونده، ملک شناسایی می‌شود که اولین رقم از آن شماره منطقه محل ملک در تهران است.

۲. تاریخ صدور دستور نقشه: از این تاریخ به مدت ۶ ماه این دستور نقشه اعتبار دارد. در مواردی که قوانین شهرداری تغییر می‌کند برای اینکه قانون عطف به ماسبق نشود، معمولا تاریخ صدور دستور نقشه را ملاک عمل قرار می‌دهند، اما در برخی موارد تاریخ درخواست (آیتم شماره ۶) ملاک عمل است.

۳. کد شناسایی ملک: یا همان کد ملک و بلوک که می‌توان از طریق پلاک آبی ملک یا در نقشه Tehran.ir آن را بدست آورد و شهرداری از این طریق ملک را شناسایی خواهد کرد.

۴. پلاک ثبتی ملک: پلاک ثبتی را اداره ثبت صادر می‌کند و شماره پلاک ثبتی بر روی سند نوشته می‌شود. پلاک ثبتی شامل یک اصلی و یک فرعی می‌باشد.

۵. نوع درخواست: این قسمت شامل انواع پروانه از قبیل تخریب و نوسازی، تغییر نقشه، پروانه ساختمان، توسعه بنا، اضافه اشکوب و تعمیرات اساسی است.

۶. تاریخ درخواست: تاریخی است که شما اقدام به درخواست دستور نقشه کرده اید. در برخی موارد برای این که قانون عطف به ماسبق نشود این تاریخ را ملاک عمل قرار می‌دهند.

۷. نام متقاضی: نام درخواست کننده دستور نقشه که می‌تواند یکی از مالکین ملک باشد و یا کسی که وکالت از مالک برای گرفتن دستور نقشه دارد. در پروانه‌ها نام تمامی مالکین به تفکیک درج می‌شود ولی صرفا نام یک نفر به عنوان متقاضی قابل پذیرش است.

۸. ابعاد طبق سند: ابعادی که داخل سند ذکر شده است. به طور مثال در این دستور نقشه شمال به گذر ۳۰٫۲۱ به این معنا است که شمال ملک با عرض ۳۰٫۲۱ مجاور به گذر است. در املاکی که در شرایط فعلی به صورت دو یا چند آپارتمان هستند متراژ مندرج در صورتمجلس تفکیکی یا کروکی تفکیکی ملاک است.

۹. ابعاد طبق وضع موجود: ابعادی که مامور بازدید بعد از بررسی ملک ثبت می‌کند.

۱۰. ابعاد گذر اصلاحی: ابعادی است که گذر بعد از اصلاحی باید داشته باشد.

۱۱. ابعاد باقی مانده پس از اصلاحی: ابعاد ملک پس از رعایت عقب نشینی‌های مندرج در دستور نقشه

۱۲. ابعاد دیگر: ابعادی که ملاک تراکم بر اساس آن تایید می‌شود.

۱۳. عرض گذر اصلاحی: در این جدول مقدار کنسول هر طبقه به همراه عرض گذر آن نمایش داده شده است.

مقاله پیشنهادی: عقب نشینی ملک و اصلاحی

در قسمت انتهایی عبارت مهمی وجود دارد، در مقابل عبارت “ملاک تراکم بر اساس: بر اساس سند” بر این اساس شما می توانید ملاک مورد نظر برای ترسیم نقشه های معماری و سازه را مشخص کنید. این موضوع بدان جهت مهم است که معمولا ابعاد و اندازه های مندرج در دستور نقشه با هم تفاوت دارند.

۱۴. توضیحات طرح تفصیلی بر و کف: توضیحاتی است که کارشناس بر و کف می‌دهد برای نحوه اصلاحی و استعلاماتی که صورت گرفته است.

۱۵.پهنه: که در این دستور نقشه R122 است که شامل پهنه مسکونی می‌باشد. (برای اطلاعات بیشترمقاله ضوابط استفاده از اراضی و ساخت و ساز در زیر پهنه‌های سکونت (R) در طرح تفصیلی شهر تهران را مطالعه فرمایید)

پیشنهاد مقاله: پهنه کاربری و راه های تغییر آن

  • محل احداث بنا: محل توده گذاری ملک را مشخص می‌کند.
  • تعداد طبقات مجاز: تعداد طبقاتی که مجاز به ساخت می‌باشند.
  • حداکثر پیشروی: در پیشروی R122 که پهنه عام تهران است ۶۰% طول + ۲ متر است.
  • حداکثر تراکم ساختمانی مجاز: ۷ طبقه ۶۰% می‌توانند بسازند که می‌شود ۴۲۰%
  • سطح اشغال : تعداد طبقه و درصد ساخت مشخص می‌شود که در دستو نقشه‌های جدید پهنه مسکونی شماره طبقه ۰، اولین طبقه مسکونی روی پیلوت محسوب می‌شود.
    ولی در پهنه M و S شماره طبقه ۰ طبقه همکف محسوب می‌گردد.
دستور نقشه - داود کامرانی
تهران من

نحوه دریافت دستور نقشه از تهران من

متاسفانه به غلط عنوان می شود که می توان دستور نقشه را از سایت تهران من دریافت نمود. در صورتی که وبگاه و اپلیکشن تهران من؛ دستور نقشه صادر نمی کنند هرچند، شما می توانید اطلاعات ساخت را از تهران من دریافت کنید. ثبت نام در این سامانه با ثبت اطلاعات زیر قابل دسترسی است.

توجه داشته باشید که مالک موظف است قبل از شروع عملیات تخریب جهت اخذ شروع به کار از مهندس ناظر، بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان و بیمه ساختمان های مجاور یا (گود) را دریافت نماید و همچنین جهت ایمن سازی لازم هماهنگی های لازم با ادارات آب و برق و گاز و مخابرات را بعمل آورد.

برای ساختمان های مسکونی ۶ طبقه روی همکف و بیشتر و ساختمانهای با کاربری غیر مسکونی اخذ تاییدیه از سازمان آتش نشانی الزامی است. (این تاییدیه به صورت اتومات از سیستم اخذ می‌گردد)

دستور نقشه شهرداری
دستور نقشه یک ابلاغ رسمی از شهرداری به مالک است که به صورت قانونی صادر می‌شود و قابلیت استناد دارد. فرم دستور نقشه حاوی اطلاعاتی از جمله اجازه و شرایط ساخت و ساز مانند تراکم، سطح اشغال، ابعاد، تامین پارکینگ و… است که توسط شهرداری ارائه می‌شود.

برای تفسیر دستور نقشه شهرداری، موارد زیر باید مدنظر قرار گیرد:

  1. شماره پرونده: شناسه اختصاصی که شهرداری به ملک یا بلوک می‌دهد تا موقعیت جغرافیایی آن مشخص شود.
  2. تاریخ صدور دستور نقشه: تاریخی که شهرداری دستور نقشه را صادر می‌کند که معمولاً ۶ ماه اعتبار دارد.
  3. کد شناسایی ملک: کد یا پلاک آبی ملک یا بلوک که شهرداری برای شناسایی ملک استفاده می‌کند.
  4. پلاک ثبتی ملک: پلاکی که اداره ثبت برای ملک صادر می‌کند و بر روی سند درج می‌شود.
  5. نوع درخواست: نوع درخواستی که مالک انجام داده است، مثلاً تخریب، تغییر نقشه، تعمیرات اساسی و غیره.
  6. تاریخ درخواست: تاریخی که مالک درخواست دستور نقشه را ارائه کرده است.
  7. نام متقاضی: نام فرد یا شخصیتی که درخواست دستور نقشه را ارائه کرده است.
  8. ابعاد طبق سند: ابعاد ملک بر اساس سند ملک.
  9. ابعاد طبق وضع موجود: ابعاد ملک پس از بازرسی مامور ثبت.
  10. ابعاد گذر اصلاحی: ابعاد گذرهایی که پس از اصلاح در طرح تفصیلی ثبت می‌شوند.
  11. ابعاد بعد از اصلاحی: ابعاد ملک پس از اصلاح و تغییرات گذرها.
  12. عرض‌گذر اصلاحی: عرض گذرهایی که اصلاح شده‌اند.
  13. توضیحات طرح تفصیلی بر و کف: توضیحاتی که درباره پلاک ثبتی و اصلاحات گذر در مورد بر و کف داده می‌شود.
  14. توضیحات پهنه‌بندی در طرح تفصیلی: شامل اطلاعاتی مانند نوع پهنه، درصد پوشش، تعداد طبقات مجاز، محل احداث بنا و…

این موارد به مالک کمک می‌کند تا شرایط و محدودیت‌های مربوط به ساخت و ساز ملک را درک کند.

دستور نقشه شهرداری

هزینه صدور دستور نقشه
هزینه صدور دستور نقشه براساس متراژ قابل محاسبه و تراکم مجاز ساختمانی تعیین می‌شود. این متراژ براساس مساحت ملاک تراکم و تراکم مجاز ساختمانی در توضیحات طرح تفصیلی دستور نقشه مشخص می‌شود. سپس مسئول دفتر خدمات الکترونیک هزینه را با توجه به قیمت استان و منطقه اعلام می‌کند. هزینه صدور دستور نقشه متفاوت از هزینه اخذ جواز است و به عنوان پرداخت اولیه به دفتر خدمات پرداخت می‌شود.

نکات مهم برای اخذ دستور نقشه

ابعاد در دستور نقشه

ما در دستور نقشه سه نوع ابعاد ملک داریم: ۱.ابعاد طبق سند، ۲.ابعاد وضع موجود، ۳.ابعاد باقیمانده پس از اصلاحی، در نقشه شهرداری ۶۰% سطح اشغال و پیشروی بر اساس ابعاد طبق سند محاسبه و تعیین شده و بر اساس ابعاد باقیمانده پس از اصلاحی ترسیم می شود. این اطلاحیات طبق طرح تفصیلی مشخص می شود.

انجام صفر تا صد مراحل اخذ دستور نقشه

پهنه بندی ها مشخص کننده نوع کاربری ست (تجاری ، اداری ، مسکونی ، فضای سبز یا مختلط بودن). حتما قبل از ترسیم نقشه از دفاتر خدمات یا مشاور،کروکی بازدید را بگیرد و در حین ترسیم پلان به توضیحات بر و کف توجه داشته باشید.

فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم

جدیدترین دوره‌ ها

رشد شما با یادگیری آغاز می‌شود...

دوره جامع مشارکت در ساخت

بدون امتیاز ۰ رای
۱۹,۹۰۰,۰۰۰ تومان
۰
۱۹,۹۰۰,۰۰۰ تومان
کارگاه آموزشی دستور نقشه و مجوز ساخت
۲۵%
تخفیف

کارگاه دستور نقشه و مجوز ساخت

بدون امتیاز ۰ رای
۷۵۰,۰۰۰ تومان
۴
۷۵۰,۰۰۰ تومان

کتاب مشارکت در ساخت

بدون امتیاز ۰ رای
۵۰۰,۰۰۰ تومان
۳۱۲
۵۰۰,۰۰۰ تومان