مراحل گرفتن پروانه ساخت روستایی

به منظور ساخت و ساز در مناطق شهری و روستایی نیاز هست تا مالک یا سازنده با مراجعه به مرجع صدور پروانه و پرداخت هزینه اخذ جواز خانه روستایی مجوزی را با عنوان پروانه ساخت دریافت نماید. پروانه ساختمان یا همان جواز ساخت، مجوزی است که پیش از اقدام به هر گونه عملیات ساخت و ساز باید از مراجع مربوطه مانند دهیاری یا شهرداری دریافت نمود. این مجوز تأیید کننده قانونی بودن عملیات اجرایی بوده و در صورت صادر نشدن آن هرگونه ساخت و سازی غیرقانونی به حساب میآید.
مدارک مورد نیاز، جهت اخذ پروانه ساخت روستایی
- مدارک هویتی مالک، اعم از کارت ملی و شناسنامه، برای اخذ پروانه الزامی است.
- تمامی مدارک زمین، اعم از اسناد، یا فروش نامه با مساحت و متراژ دقیق ثبت شده ضروری است.
- درخواست کتبی
مراحل گرفتن پروانه ساخت روستایی
درخواست نامه، کتبی، صدور پروانه، ساخت روستایی
این گزینه، نخستین گام، برای شروع کارهای اداری، و درخواست و همچنین دریافت، پروانه ساخت روستایی محسوب می گردد، همچنین، مالک اصلی، می بایست درخواست مکتوب خود را، جهت اخذ جواز، به دهیاری روستا، و یا شورای محل، ارجاع دهد.
بازدید دهیار و شوراء از املاک مذکور
در مرحله دوم، در پی ثبت، درخواست کتبی مالک، به دهیار و شورای محل، افراد ناظر، برای صحت امر، و بازدید ملک مورد نظر، اقدام می نمایند، در این مرحله، بعد از بازدید و گزارش منطقه ای، چنانچه ملک مورد نظر، در طرح و بافت مسکونی واقع شده باشد، و مالکیت آن مشهود باشد، با توجه به ابزارهای مربوطه، متراژ دقیق ملک را مشخص نموده، چنانچه در این مرحله، ملک مورد نظر از لحاظ مالکیت و متراژ با مشکلی مواجه نشده باشد، و با اسناد ارائه شده، مطابقت داشته باشد، و همچنین، با اعمال طرح های هادی، و عقب نشینی بر روی ملک مد نظر، طبق ضوابط و مراحل قانونی، به درخواست متقاضیان، پاسخ داده می شود.
درخواست و ارائه، صدور پروانه ساخت روستایی، به بنیاد مسکن
چنانچه مراحل اداری طبق گزارشات بالا انجام گشت، و چنانچه تائیدیه های مربوطه ای که از سوی دهیار، اخذ گردید، در این زمان دهیار می توان، در خصوص املاک فوق، می تواند، به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه داده شود، تا اقدامات اولیه در خصوص آن صورت گیرد.
بازدید مهندس بنیاد ناظر بر پروژه های روستایی
در گام چهارم، چنانچه تمامی مراحل اداری، بصورت روال انجام گیرد، ناظر بنیاد مسکن، موظف است، بعد از مطالعه درخواست های ارسالی، برای بازدید به محل مورد نظر، اعزام شود، و طبق کارشناسی های انجام شده، و با در نظر گرفتن، فاکتورهای جواز ساخت، تائیدیه خود را، نسبت به املاک مذکور اعلام و ابلاغ می نماید.
تائیدیه ناظر بنیاد مسکن، و با مهر و امضاء رئیس بنیاد (دریافت پروانه ساخت)
چنانچه مراحل به نحو احسن انجام گیرد، مشاور، موظف است، تائیدیه نهایی ناظر، را در اولین فرصت به رئیس بنیاد ارجاع دهد، و در نهایت، با وجود تائیدیه نهایی، که دارای با مهر و امضا است، درخواست صدور پروانه ساخت روستایی در سیستم ثبت می گردد.
استعلامات صدور جواز ساختمان
- استعلام حوزه معاونت ترافیک منطقه بلند مرتبه سازی بیش از ۳۰واحد، (طرح های اداری و تجاری)، طرح های چند منظوره.
- برگ استعلام اداره کل املاک.
- استعلام شرکت سامان دهی مشاغل مزاحم.
- استعلام اداره کل تدوین ضوابط نظارت و صدور پروانه.
- برگه استعلام از اداره کل حقوقی.
- استعلام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی.
- برگ استعلام اداره کل معماری و ساختمان.
- استعلام سازمان پارک ها و فضای سبز منطقه.
- استعلام اداره کل شهرسازی و طرح های شهری.
- برگه استعلام از اداره برق ناحیه.
- استعلام از مشاور معین منطقه.
- برگ استعلام اداره درآمد و نوسازی.
- استعلام از اداره سازمان نظام مهندسی.
هزینه اخذ جواز خانه روستایی
هزینه جواز ساخت سال 1400 در هر شهر و استان، بر اساس قیمت منطقه ای مصوب، توسط شهرداری و یا بنیاد مسکن مناطق روستایی محاسبه میشود و نمیتوان حتی برای 2 منطقه متفاوت در یک شهرستان نیز، یک قیمت صدور پروانه یکسان را در نظر گرفت؛ اما مبلغی که باید به سازمان نظام مهندسی و مهندسین طراح، ناظر و مجری بر اساس تعرفه سازمان نظام مهندسی یا نظام فنی روستایی محاسبه میشود که میتوان گفت تقریباً در کشور، یکسان است.
عوارض صدور پروانه انواع ساختمان به شرح فرمول زیر محاسبه و توسط دهیاری از متقاضیان دریافت پروانه ساخت دریافت خواهد شد.
اعیانی مجاز (متر مربع) = درصد تراکم مجاز بنا × مساحت زمین
مبلغ عوارض صدور پروانه ساختمانی = قیمت عوارض اعلامی استانداری برای هر متر مربع × اعیانی مجاز (متر مربع)
مدت اعتبار پروانه ساختمانی
مدت اعتبار پروانههای ساختمانی که از طرف مرجع صدور پروانه صادر میشوند با توجه به هر استان و شهرستان، متفاوت خواهد بود؛ اما معمولاً مهلت شروع عملیات ساختمانی از تاریخ صدور پروانه بین 1 تا 2 سال است و در شهرستانهای استان تهران برای اتمام عملیات ساختمانی نیز مهلت 42 ماهه در نظر گرفته میشود.
در صورتی که مالک یا سازنده از هر یک از زمانهای درج شده روی پروانه تبعیت ننماید، باید برای تمدید اعتبار پروانه، هزینه پرداخت کند. البته باید افزود قانون در صورتی که عملیات ساختمانی شروع نشده باشد و اعتبار پروانه تمام شود، برای تمدید اعتبار نیز محدودیت قائل شده است. به این صورت که در صورت عدم توجه به این موضوع و تغییر ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان، مالک باید روند دریافت پروانه را دوباره طی کند.
دیدگاهتان را بنویسید