مشخصات فنی پد هلیکوپتر
ضوابط احداث هلی پد
هلی پورتیا همان هلی پد در واقع محل فرود بالگرد می باشد. یک هلی پورت می تواند یک جایگاه فرود داشته باشد یا اینکه شامل چند جایگاه فرود باشد که هر جایگاه خود، تحت نام هلی پد شناخته می شود. در این مقاله مشخصات فنی پد هلیکوپتر مورد بررسی قرار گرفته است.
اگر ارتفاع ساختمانی بیش از ۴۵ متر باشد، طراحی و ساخت هلی پد اجباری خواهد بود. اما ساختمان های دیگر نیز میتوانند داوطلب استقرار هلی پد باشند. ملاک محاسبه ارتفاع، تراز ورودی ساختمان تا سقف آخرین طبقه قابل تصرف مطابق با مقررات ملی ساختمان میباشد.
برای استفاده از هلی پد در شرایط امنیتی باید مجوز استفاده از قرارگاه ثاراله اخذ گردد و در زمان های عادی و غیر اضطراری ، هلی پدها باید با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری، غیر عملیاتی گردد که قابل استفاده نباشد.
ضوابط طراحی
ضوابط مورد نیاز برای چنین ساختمان هایی عمدتا شامل دو بخش است: بخش اول دستورالعمل شماره ۴۳۱۴ سازمان هواپیمایی کشور بوده و بخش دوم ضوابط شهرسازی (ابعاد و اندازه پلان قرارگیری بالگرد) و ضوابط بارگذاری و محاسباتی است که به بخشی از آن اشاره میشود.
برای دریافت مشاوره و یا خدمات از مجموعه مهندس کامرانی می توانید با شمارههای درج شده در ذیل تماس حاصل فرمایید.
- حداقل وزن بالگرد (برای شهر تهران) معادل ۹۰ کیلو نیوتن در نظر گرفته میشود.
- محل استقرار بالگرد دایره ای به قطر حداقل ۱۸ متر بوده که علاوه بر آن میبایست حداقل نواری به عرض ۱٫۵ متر به عنوان حفاظ ایمنی در اطراف آن در نظر گرفته شود. توجه: در صورت وجود خرپشته در اطراف هلی پد، بایستی با شیب ۱:۲ از ۲ متری لبه هلی پد فاصله داشته باشیم.
- در محل فرود هلی کوپتر ایجاد حداقل دو راه ورود و خروج برای متصرفین و نیروهای آتش نشانی الزامی است. راههای ورود و خروج باید نسبت به هم حداقل ۹۰ درجه از مرکز پد زاویه داشته باشند. و فاصله بین این درها نباید کمتر از ۹/۱ متر از هم باشد.
- در پشت بام دسترسی به پد از دو پلکان فراهم شود و بلعکس.
- ساختمان های در حال احداث که قبلا پروانه ساختمانی گرفته اند، صدور پایانکار ساختمانی آنها منوط به ارائه تاییدیه استانداردهای فنی هلی پد می باشد.
- تیغه ها و سقف های کاذب که پد را از ساختمان و یا ساختمانهای مجاور جدا می کنند باید حداقل ۲ ساعت مقاوم در برابر حریق باشند و درب های پلکان در بام حداقل ۱.۵ ساعت مقاوم در برابر حریق باشند و درب های پلکان در بام حداقل ۱.۵ ساعت مقاوم در برابر حریق داشته باشد.
- نصب تجهیزات حفاظت از رعد و برق در بام ساختمانی الزامی است.
- سیستم اعلام حریق دستی باید برای هر یک از خروجی های بام طراحی شده باشد.
- نصب تجهیزات اطفاء حریق : دو عدد خاموش کننده پودر و گاز ۱۲ کیلوگرم، دو عدد خاموش کننده آب و کف ۶۵ کیلوگرم ، دو عدد خاموش کننده co2 ۴۵ کیلوگرم و جعبه آتش نشانی که سطح پد را به طور کامل پوشش دهد در نزدیک پد بصورتی که به راحتی قابل دسترسی باشند، الزامی است.
- متقاضیان بایستی جهت اجرای هلی پد مطابق با دستورالعمل ۴۳۱۴ سازمان هواپیمایی کشور عمل نموده و تاییدیه سازمان هواپیمایی کشوری و یا شرکتهای مورد وثوق (دارای مجوز ممیزی هلی پورت) آن سازمان را در خصوص استاندارد سازی هلی پد (پس از ساخت هلی پد) دریافت نمایند.
- چند ضابطه بارگذاری نیز علاوه بر مبحث ۶ مقررات ملی ساختمان میبایست رعایت گردد:
- برای بالگردهای با وزن بیش از ۱۴ کیلو نیوتن، بار زنده گسترده یکنواخت ۳ کیلو نیوتن بر متر مربع به تنهایی اعمال و محاسبات سازه کنترل شود.
- در سازههای بتنی (طراحی به روش حدی نهایی) ضریب بار بالگرد در ترکیب اول برابر ۱٫۶۶ منظور شود.
- در سازه های فولادی (طراحی به روش حدی مقاومت) ضریب بار بالگرد در ترکیب دوم ۱٫۶۶ منظور شود.
جهت دریافت لیست شرکتهای مورد وثوق سازمان هواپیمایی کشوری به سایت سازمان هواپیمایی کشور مراجعه نمایید.
بارهای وارد بر هلی پد
بارهای زنده ناشی از نشست و برخاست بالگرد
- بار زنده گسترده یکنواخت (اعمال ضریب بار مجاز نمی باشد)
الف) ۲۰۰ دکانیوتن بر متر مربع برای بالگردهای با حداکثر وزن برخاست ۱۳۳۵ کیلوگرم و کمتر.
ب) ۳۰۰دکانیوتن بر متر مربع برای بالگردهای با حداکثر وزن برخاست بیش از ۱۳۳۵ کیلوگرم و بیشتر. - بار متمرکز زنده به مقدار ۱۳۳۵ دکانیوتن بر سطحی به ابعاد ۱۲ در ۱۲ سانتیمتر اعمال می شود. محل اعمال این بار باید به نحوی انتخاب شود که بیشترین تاثیر بر سازه داشه باشد. لزومی به اعمال این بار به صورت همزمان با سایر بارهای زنده گسترده و متمرکز نمی باشد.
- دو بار زنده متمرکز در طولی معادل ۲۴۰سانتیمتر (معادل طول پایه های فرود بالگرد)، البته می توان این طول را به صورت دقیق و مطابق با مشخصات فیزیکی بالگرد نیز لحاظ نمود. به جهت انکه اثر ضربه ناشی از نشست یا برخاست بالگرد بر پد لحاظ شود، هر کدام از این دو بار را معادل ۷۵ درصد حداکثر وزن برخاست بالگرد در نظر می گیریم. محل اعمال این بار بایستی به نحوی انتخاب شود که بیشترین تاثیر بر سازه داشته باشد. لزومی به اعمال این بار به صورت همزمان با سایر بارهای زنده گسترده و متمرکز نمی باشد.
- بار زنده گسترده یکنواخت (اعمال ضریب بار مجاز نمی باشد)
بارهای مرده شامل وزن دال بتنی و اسکلت بتنی یا فلزی سازه اصلی
- بار برف
- بار زلزله
درباره داود کامرانی
داود کامرانی فارغ التحصیل مهندسی خاک و پی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نوشته های بیشتر از داود کامرانی
دیدگاهتان را بنویسید