شناسنامه فنی ساختمان
شناسنامه فنی ساختمان چیست؟
شناسنامه فنی ساختمان، برگههایی هستند که توسط وزارت مسکن و شهرسازی طراحی شدهاند و اطلاعات فنی و مشخصات ساختمان از قبیل مشخصات مهندسین طراح، ناظر و مجری، مشخصات سازه، اطلاعات معماری، مشخصات دیوارها و نماها و غیره در آن ذکر شده است. به طور کلی تمامی ویژگیهای عمومی ساختمان در آن ذکر شده است.
هدف از صدور این شناسنامه ارتقای سطح کیفی عملیات ساختمان سازی و هم چنین تضمین حقوق و برآورده شدن نیازهای خریداران است. این شناسنامه برای تمامی ساختمانهایی که مراحل قانونی ساخت را زیر نظر نهادهای مربوطه گذراندهاند صادر میشود و در هنگام فروش در اختیار خریدار قرار میگیرد.
چگونه باید برای دریافت شناسنامه فنی ساختمان اقدام کنیم؟
برخلاف شناسنامه فنی و ملکی دریافت شناسنامه فنی ساختمان اجباری نیست و صدور آن نیز هزینهای را در بر ندارد. صدور این شناسنامه تنها بر اساس درخواست سازندگان ساختمان صورت میگیرد و معمولاً ناظر به فرآیند پیش فروش است. سازندهای که قصد دریافت شناسنامه فنی ساختمان را دارد، میتواند پس از صدور پروانه ساختمان، برگهی شناسنامه فنی را از شهرداری مطالبه کرده و آن را تکمیل کند.
تأکید میشود که این کار پس از صدور پروانه ساختمان صورت میگیرد، بنابراین شخص سازنده برای دریافت شناسنامه فنی باید در ابتدا فرآیند صدور پروانه ساختمان را طی کند. سپس به همراه فردی که درخواست پیش خرید ساختمان را دارد، به یکی از دفاتر اسناد رسمی رفته و یک قرارداد محضری را بین خود تنظیم کنند. گفتنی است شناسنامه فنی ساختمان باید به رؤیت فرد پیش خریدار برسد و وی موافقت خود را با قرارداد بر اساس این شناسنامه اعلام کند.
مدارک لازم برای دریافت شناسنامه فنی ساختمان چیست؟
برای گرفتن شناسنامه ی فنی مدارک زیر لازم است:
- کپی شناسنامه مالک
- کپی کارت ملی
- کپی سند مالکیتی
- گواهی عدم خلافی
مطلب پیشنهادی: راه حل تعیین اصالت سند ملکی
مراحل صدور شناسنامه فنی ساختمان چیست؟
مراحل دریافت و صدور شناسنامه فنی به شرح زیر است:
- دریافت فرم پیش نویس شناسنامه فنی و وارد کردن اطلاعات فنی ساختمان وارد کنید.
- تحویل فرم پیش نویس به همراه گواهی عدم خلافی، کپی شناسنامه، کپی کارت ملی و کپی سند مالکیت به سازمان نظام مهندسی.
- پرداخت هزینه های صدور شناسنامه فنی. هزینه صدور شناسنامه فنی هر سال از طرف شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی مطرح می شود و وزارت مسکن آن را تصویب می کند.
- تعیین یک مهندس از طرف سازمان نظام مهندسی جهت نظارت بر ملک و بررسی اطلاعات تحویل داده شده توسط مالک. این مهندس وظیفه دارد کیفیت فنی ساخت و ساز ساختمان را به صورت حضوری ارزیابی کند.
- در صورت تائید مهندس ناظر، سازمان نظام مهندسی، پیشنهاد صدور شناسنامه فنی را به شهرداری می فرستد و شهرداری موظف به صدور این شناسنامه خواهد بود.
شناسنامه فنی را چه نهادی صادر می کند؟
مرجع صادر کننده ی شناسنامه فنی و ملکی، سازمان نظام مهندسی ساختمان در هر استان است.
این سازمان وظیفه دارد به درخواست مجریان پروژه های ساختمانی برای صدور شناسنامه فنی و ملکی رسیدگی نماید و پس از ثبت مشخصات ملک مربوط در شناسنامه های خامی که توسط وزارت مسکن و شهر سازی در اختیار آن ها قرار داده شده، این سند را صادر کند.
البته صدور این شناسنامه هزینه هایی را دارد که تعرفه ی آن با پیشنهاد سالانه ی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و تصویب نهایی وزارت مسکن تعیین می شود و کلیه ی مالکان و مجریان پروژه های ساختمانی موظف به پرداخت این هزینه ها هستند.
شناسنامه فنی با شناسنامه فنی و ملکی چه تفاوتی دارد؟
اگرچه این دو سند تشابه اسمی دارند. اما با یکدیگر تفاوت های اساسی دارند. این تفاوت ها عبارتند از:
- شناسنامه فنی در زمان صدور پروانه ساختمان صادر می شود اما صدور شناسنامه فنی و ملکی در زمان دریافت گواهی پایان کار صورت می گیرد.
- قانون صدور شناسنامه فنی بر اساس قانون پیش فروش ساختمان بوده که در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسیده است؛ اما صدور شناسنامه فنی و ملکی بر مبنای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان انجام می گیرد که این قانون در سال ۱۳۷۴ به تصویب رسیده است.
- در شناسنامه فنی اطلاعات کلی ساختمان اعم از اطلاعات مربوط به معماری، سازه ها و تأسیسات ذکر می شود. در حالی که در شناسنامه فنی و ملکی مواردی مانند رعایت قوانین ملی مرتبط با ساخت و ساز و ضوابط مربوط به شهر سازی نیز آورده می شود.
- همچنین صدور شناسنامه فنی توسط شهرداری و صدور شناسنامه فنی و ملکی، توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام می گیرد.
مدارک لازم جهت صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان
مدارکی که سازنده می بایست جهت اخذ شناسنامه فنی ملکی تحویل نماید:
- کپی پروانه ساختمان
- کپی گواهی عدم خلاف شهرداری
- دفترچه اطلاعات ساختمان
- بیمه نامه تضمین کیفیت ساختمان (عیوب اساسی و پنهان )
- فایل pdf نقشه های ازبیلت یا چون ساخت 4 رشته ممهور به مهر سازنده و ناظر مربوطه
- نتایج آزمایشگاه مکانیک خاک ( فقط صفحه مربوط به نوع خاک)
- کپی نتایج آزمایش های بتن مصرفی
- کپی نتایج آزمایش های فولاد (اسکلت فلزی)
- کپی نتایج آزمایش های مربوط به میله گرد مصرفی
- کپی نتایج مربوط به آزمایش مقاومت زمین (اهم چاه ارت)
- کپی گواهینامه مربوط به بازرسی آسانسور
- کپی نتایج آزمایش و یا استانداردمصالح مصرفی با ذکر نوع
- کپی تاییدیه آتش نشانی
- کپی از مدارک صلاحیت استادکاران (مهارت فنی) پروژه
- کپی از پروانه اشتغال سازنده
- درخواست صدور شناسنامه فنی و ملکی به ریاست سازمان
مطلب پیشنهادی: نمونه قرارداد تعمیر و نگهداری آسانسور
مراحل تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان
- صاحب کار با در دست داشتن درخواست صدور پروانه ساختمان به شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان مراجعه نموده و با اریه مدارک لازم تشکیل پرونده می دهد.
- مرجع صدور پروانه ساختمان پس از بررسی مدارک و درخواست صاحب کار نسبت به صدور مجوز تهیه نقشه (دستور نقشه) اقدام می نماید.
- صاحب کار با در دست داشتن مجوز تهیه نقشه (دستور نقشه) به یکی از دفاتر مهندسی یا اشخاص حقوقی طراحی ساختمان جهت تهیه طرح موضوع این شیوه نامه مراجعه می نماید.
- طراح ساختمان ضمن تهیه نقشه معماری منطبق بر ظوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان یک نسخه از نقشه های معماری تهیه شده را جهت کنترل ظوابط شهرسازی تحویل مرجع صدور پروانه ساختمان می نماید و شهرداری در صورتی که در نقشه های معماری دارای نقص یا ایراد باشد، موارد را رسماً یا کتباً به طراح اعلام نموده و آن را برای اصلاح به طراح عودت می دهد.
- مرجع صدور پروانه ساختمان در صورت کامل بودن نقشه های معماری، نسبت به صدور صورتحساب عوارض مربوطه اقدام و درخواست تهیه و تکمیل نقشه های اجرایی را می نماید.
- طراح ساختمان نقشه های اجرایی معماری، سازه ای، و تأسیساتی را تهیه کرده و جداول دفترچه اطلاعات ساختمان را تکمیل و تایید می نماید و یک سری کامل از نقشه های تهیه شده را جهت کنترل مقررات ملی ساختمان به سازمان استان آن ارایه می نماید.
- سازمان استان ضمن بازبینی مدارک ارایه شده، نقشه های مربوط را با توجه به مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی، کنترل نموده و در صورت نداشتن ایراد زیربنایی یا مجتمع یا مجموعه ساختمان را در بخش مربوط به طراحی ساختمان در دفترچه اطلاعات ساختمان ثبت می نماید.
- درصورتی نقشه های ارایه شده دارای ایراد باشد، سازمان استان کتباً و رسماً به طراح اعلام می نماید و طراح نسبت به اصلاح و ارسال آن به سازمان استان اقدام خواهد نمود، در هر حال مدتبررسی نقشه ها و تأیید آن توسط سازمان استان نباید از یکماه تجاوز نماید
- سازمان استان پس از معرفی مجری مورد نظر مالک به سازمان استان، با دریافت یک نسخه از قرارداد مالک و مجری، دفترچه اطلاعات ساختمان تکمیل شده توسط طراح را تحویل مجری نموده و وی را به همراه ناظران حقیقی یا حقوقی ساختمان به مرجع صدور پروانه ساختمان معرفی می نماید، یک نسخه از معرفی نامه ناظران مذکور به مالک و مجری نیز تحویل می گردد در ضمن تعداد و زیربنای کار مورد نظر توسط سازمان استان در دفتر کنترل ظرفیت اشتغال مجریان ثبت می گردد.
- شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان پس از صدور پروانه ساختمان یک نسخه از آن را به همراه نقشه های مصوب در اختیار مجری و یک نسخه به هر یک از مهندسان ناظر قرار می دهد.
- مجری مکلف است تصویر پروانه ساختمان و یک نسخه از نقشه های مصوب را به سازمان استان تحویل نماید.
- مجری مکلف است اطلاعات عملیات اجرایی را مرحله به مرحله در دفترچه اطلاعات ساختمان وارد نموده و تاییدیه های ناظران را در هر مرحله اخذ نماید. پس از تکمیل و تایید جداول مربوطه در پایان کار دفترچه را به منظور صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به سازمان استان تحویل دهد.
- سازمان استان بر اساس اطلاعات و تاییدیه های موجود در دفترچه اطلاعات ساختمان، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را حداکثر ظرف 15 روز صادر نموده و جهت ارایه به مرجع صدور پروانه ساختمان در اختیار مجری قرار می دهد.
- مجری مکلف است جهت دریافت گواهی پایان کار، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر شده توسط سازمان استان را در اختیار مرجع صدور پروانه ساختمان قرار داده و مراجع مذکور مکلفند گواهی پایان کار را بر اساس شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر نمایند.
- استنکاف از ثبت اطلاعات ساختمان از جانب طراحان، ناظران و مجریان به عنوان تخلف محسوب و توسط سازمان استان قابل پیگرد می باشد.
- در مجموعه هایی که با یک پروانه ساختمانی ساخته می شوند پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، به ازا هر واحد یک نسخه مصدق شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با قید توضیحات لازم بنابر تقاضای مالکان توسط سازمان استان صادر و در اختیار آنها قرار می گیرد.
- صدور المثنی طبق ضوابطی که توسط سازمان تعیین می شود بلامانع است.
- هر نهاد یا شخص وارد کننده اطلاعات فقط در قبال اطلاعات خود مسئول می باشد و در برابر صحت و سقم اطلاعات وارد شده توسط نهاد یا شخص دیگر مسئولیتی ندارد.
مفاد قانونی شناسنامه فنی و ملکی
در اجرای بند ز ماده 21 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و (بند چ ماده 114) آیین نامه اجرایی آن، مصوب سال 1374 و مواد فصل نهم آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون مذکور، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که حاوی اطلاعات مستند درباره مشخصات ساختمان می باشد، در سه بخش: 1- اطلاعات ثبتی و ملکی 2- اطلاعات اشخاص مسئول طراحی ، نظارت و اجرای ساختمان و 3- اطلاعات فنی تنظیم و صادر می گردد.
دیدگاهتان را بنویسید