ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان – تحویل موقت
ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان – تحویل موقت
الف) پس از آنکه عملیات موضوع پیمان تکمیل گردید و کار آماده بهره برداری شد، پیمانکار از مهندس مشاور تقاضای تحویل موقت می کند و نماینده خود را برای عضویت در هیات تحویل معرفی می نماید. مهندس مشاور، به درخواست پیمانکار رسیدگی می کند و در صورت تائید، ضمن تعیین تاریخ آمادگی کار برای تحویل موقت، تقاضای تشکیل هیات تحویل موقت را از کارفرما می نماید. کارفرما به گونه ای ترتیب کار را فراهم می کند که هیات تحویل، حداکثر در مدت ۲۰ روز از تاریخ آمادگی کار که به تائید مهندس مشاور رسیده است، در محل کار حاضر شود و برای تحویل موقت اقدام نماید. اگر به نظر مهندس مشاور عملیات موضوع پیمان آماده بهره برداری نباشد، ظرف مدت ۷ روز از دریافت تقاضای پیمانکار، نواقص و کارهایی را که باید پیش از تحویل موقت تکمیل شود به اطلاع پیمانکار می رساند.
هیات تحویل موقت متشکل است از:
نماینده کارفرما
نماینده مهندس مشاور
نماینده پیمانکار
کارفرما تاریخ و محل تشکیل هیات را به اطلاع مهندس مشاور و پیمانکار می رساند و تا تشکیل هیات، مهندس مشاور، برنامه زمانی آزمایش هایی را که برای تحویل کار لازم است تهیه و به پیمانکار ابلاغ می کند تا آن قسمت از وسایل را که تدارک آنها طبق اسناد و مدارک پیمان به عهده اوست، برای روز تشکیل هیات در محل کار آماده کند. پیمانکار موظف است که تسهیلات لازم را برای هیات تحویل، فراهم نماید.
آزمایش های لازم به تشخیص و با نظر اعضای هیئت در محل انجام می شود و نتایج آن در صورت مجلس تحویل موقت درج می گردد. به جز آزمایش هایی که طبق اسناد و مدارک پیمان هزینه آنها به عهده پیمانکار است، هزینه آزمایشها را کارفرما پرداخت می کند.
هرگاه هیئت تحویل عیب و نقصی در کارها مشاهده نکنند اقدام تنظیم صورت جلسه تحویل موقت می نماید. صورت جلسه تحویل موقت را به همراه نتیجه آزمایش های انجام شده، برای کارفرما ارسال می کنند و نسخه ای از آن را نیز تا ابلاغ از سوی کارفرما در اختیار پیمانکار قرار می دهد کارفرما بعد از تائید، تحویل موقت عملیات موضوع پیمان را به پیمانکار ابلاغ می نماید.
هرگاه هیئت تحویل عیب و نقصی درکارها مشاهده نمایند، اقدام به تشکیل صورت جلسه تحویل موقت با تعیین مهلتی برای رفع نقص می کند و فهرستی از نقایص و معایب کارها و عملیات ناتمام و آزمایش هایی که نتیجه آن بعداً معلوم می شود را تنظیم و ضمیمه صورت جلسه تحویل موقت می نماید و نسخه ای از آنها را به پیمانکار می دهد.
مستندا به تبصره ماده ۱۳۱ آیین نامه اجرایی: درصورت عدم درخواست تمدید علامت تجاری ظرف مهلت ۱ سال پیش از اتمام دوره ۱۰ ساله، امکان درخواست تمدید علامت تجاری ظرف مهلت ۶ ماه پس از پایان اعتبار ثبت علامت، با پرداخت جریمه تاخیر به میزان نصف هزینه ثبت، امکان پذیر است. وگرنه ثبت از درجه اعتبار ساقط میگردد.
پس از اعلام رفع نقص از جانب پیمانکار، مهندس مشاور به اتفاق نماینده کارفرما، دوباره عملیات را بازدید می کند و اگر بر اساس فهرست نقایص تعیین شده، هیچ گونه عیب و ایرادی باقی نمانده باشد، مهندس مشاور، صورت جلسه تحویل موقت و گواهی رفع نقایص و معایب را به امضا ی نماینده کارفرما، مهندس مشاور و پیمانکار رسیده است، همراه نتایج آزمایش های خواسته شده برای کارفرما ارسال می کند تا پس از تائید کارفرما، به پیمانکار ابلاغ می شود. اگر به تشخیص کارفرما حضور نماینده او در بازدید از کار و گواهی رفع نقص ضروری نباشد، به مهندس مشاور نمایندگی می دهد تا به جای نماینده کارفرما اقدام کند.
تاریخ تحویل موقت، تاریخ تشکیل هیات در محل و تحویل کار به کارفرماست. که در صورت مجلس تحویل موقت درج می شود. تاریخ شروع دوره تضمین، تاریخ تحویل موقت است. به شرط آنکه هیات تحویل، هیچ گونه نقصی در کار مشاهده نکند یا نقایص در مهلتی که از طرف هیات تعیین شده است رفع می شود. اگر زمانی که پیمانکار صرف، رفع نقایص می کند، بیش از مهلت تعیین شده باشد، تاریخ تحویل موقت، همان تاریخ تشکیل هیات و تحویل کار به کارفرماست، ولی تاریخ شروع دوره تضمین، تاریخ رفع نقص است که به تائید مهندس مشاور رسیده باشد.
اگر هیات تحویل موقت، دیرتر از موعد مقرر (۲۰ روز از تاریخ اعلام آمادگی کار از سوی پیمانکار که به تائید مهندس مشاور رسیده است) در محل حاضر شود و برای تحویل موقت اقدام نماید، تاریخ تحویل موقت، تاریخ تشکیل هیات در محل و تحویل کار به کارفرماست. در این حالت، اگر هیات نقصی در کار مشاهده نکند یا نقایصی در مهلتی که از سوی هیئت تعیین شده است رفع شود، تاریخ شروع تضمین ۲۰ روز بعد از تاریخ اعلام آمادگی کار از سوی پیمانکار که به تائید مهندس مشاور رسیده است می باشد، مگر آنکه زمانی که پیمانکار صرف رفع نقص می کند بیش از مهلت تعیین شده باشد که در این صورت، تاریخ شروع دوره تضمین، برابر تاریخ رفع نقص که به تائید مهندس مشاور رسیده است منهای مدت تاخیر تشکیل هیات در محل (نسبت به مهلت ۲۰ روز) می باشد.
کارفرما باید هزینه های حفظ و نگه داری از کار برای مدت تاخیر در تحویل موقت (نسبت به مهلت ۲۰ روز) به پیمانکار پرداخت کند.
ب) در صورتی که در اسناد و مدارک پیمان، برای تکمیل و تحویل موقت قسمت های مستقلی از کار، زمان های مجزایی پیش بینی شده باشد، یا به نظر کارفرما، بهره برداری از قسمت های مستقلی از کار پیش از تکمیل کل کار مورد نیاز باشد، کارفرما با رعایت این ماده، قسمت های پیش گفته را تحویل موقت گرفته و اقدام های پس از تحویل موقت مانند آزاد نمودن تضمین انجام تعهدات، شروع دوره تضمین، تحویل قطعی، استرداد کسور تضمین حسن انجام کار را به تناسب آن قسمت از کار که تحویل موقت گردیده است، طبق اسناد و مدارک پیمان، به صورت مستقل انجام می دهد.
ج) اگر با توجه به بند (الف) ماده ۲۹، عملیات موضوع پیمان تا حد ۲۵ درصد مبلغ اولیه پیمان انجام شود، ولی کار های اجرا شده قابل بهره برداری نباشد و پیمانکار برای ادامه کار موافقت نکند، کارفرما طبق ماده ۴۸ به پیمان خاتمه می دهد.
د) در صورتی که عملیات موضوع پیمان طبق این ماده آماده تحویل موقت شود، ولی پیمانکار تقاضای تحویل کار نکند، مهندس مشاور آماده بودن کار برای تحویل موقت را به کارفرما اعلام می نماید تا کارفرما طبق این ماده برای تشکیل هیات و تحویل کار اقدام کند. اگر بعد از ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ کارفرما، پیمانکار نماینده خود را برای تحویل موقت معرفی نکند، کارفرما با تامین دلیل به وسیله دادگاه محل، نسبت به تحویل موقت موضوع پیمان، طبق این ماده اقدام می نماید. در این حالت، پیمانکار حق هیچ گونه اعتراضی را در این مورد ندارد.
ه) پس از تقاضای پیمانکار برای تحویل موقت، در صورتی که آماده بودن کار برای تحویل موقت مورد تائید مهندس مشاور باشد ولی تدارکات لازم برای راه اندازی و انجام آزمایش های مورد نیاز مانند آب و برق که باید از سوی کارفرما تامین شود فراهم نباشد، نحوه تحویل موقت و تحویل قطعی و آزاد کردن تضمین های پیمانکار با رعایت حقوق طرفین پیمان، طبق نظر هیاتی متشکل از نماینده سازمان برنامه و بودجه، نماینده کارفرما و نماینده پیمانکار می باشد. نظر این هیات قطعی و لازم الاجرا است.
و) پیمانکار موظف است که پس از تحویل موقت، وسایل، ماشین آلات و ابزار و مصالح اضافی متعلق به خود در محل های تحویلی کارفرما را ظرف مدت مناسبی که مورد قبول مهندس مشاور باشد، از محل های یاد شده خارج کند. به علاوه پیمانکار، باید ظرف مدت معینی که توسط مهندس مشاور تعیین می شود ساختمانها و تاسیسات موقتی را که برای اجرای کار در محل های تحویلی کارفرما ساخته است تخریب یا پیاده کند و مصالح و مواد زائد آن را از محل کار خارج و کارگاه را به هزینه خود تمیز کند. در غیر این صورت کارفرما می تواند برای خارج نمودن آنها به هر نحوی که مقتضی بداند عمل نماید و هزینه های آن را به حساب بدهکاری پیمانکار منظور نماید. در این صورت پیمانکار حق اعتراضی نسبت به اقدام کارفرما و ادعای ضرر و زیان به اموال و دارایی های خود را ندارد.
با توجه به این که مالکیت های ساختمان های پیش ساخته و مصالح بازیافتی و قطعات پیش ساخته ساختمانها و تاسیسات تجهیز کارگاه که به وسیله پیمانکار در محل های تحویلی کارفرما نصب یا احداث نموده است، متعلق به پیمانکار است، هرگاه تمام یا قسمتی از این ساختمان ها و تاسیسات موقت پیمانکار مورد احتیاج کارفرما باشد، با توجه به اینکه در این حالت نباید وجهی بابت برچیدن ساختمان ها و تاسیسات یاد شده به پیمانکار پرداخت شود، قیمت آن با تراضی طرفین تعیین و به کارفرما فروخته و تحویل می شود.
اگر تمامی کارهای یک ساختمان به جز نمای آن تکمیل شده باشد، تحویل موقت امکانپذیر نیست زیرا عملیات موضوع پیمان همچنان کامل نشده است. برای اینکه تحویل موقت صورت گیرد، تمامی شرایط ماده ۳۹ باید به صورت کامل رعایت شود.
مراحل تحویل موقت که شما ذکر کردید نیز این نکته را تایید میکنند. مهمترین نکته در این مراحل، تأیید مهندس مشاور و کامل شدن عملیات موضوع پیمان است. همچنین، زمان تعیین شده برای حضور هیات تحویل موقت نیز باید پس از تاریخ تأیید مهندس مشاور باشد.
بنابراین، تحویل موقت پروژه فقط زمانی امکانپذیر است که تمامی عملیات موضوع پیمان به جز نمای ساختمان کامل شده باشد و همچنین تأیید مهندس مشاور در این خصوص ارائه شده باشد.
این فرآیند نشان دهنده همکاری و تعامل بین اطراف مختلف پروژه، یعنی کارفرما، مهندس مشاور و پیمانکار است.
با توجه به این مراحل، هیات تحویل موقت مسئول ارزیابی وضعیت پروژه است و در صورت عدم مشاهده هیچگونه عیب و نقصی، صورتمجلس تحویل موقت صادر میشود و پروژه به پیمانکار تحویل داده میشود. اما اگر هیات تحویل موقت نواقصی را مشاهده کند، لیست نواقص (پانچ لیست) تهیه میشود و به پیمانکار ابلاغ میشود تا آنها را برطرف کند.
بعد از انجام رفع نقص، مراحل دیگری نظیر بازدید مجدد هیات تحویل موقت و ارسال صورت مجلس و گواهی رفع نواقص برای کارفرما انجام میشود. این تأییدات و گواهیها نشان دهنده اتمام موفقیتآمیز مراحل تحویل موقت و آمادگی پروژه برای بهرهبرداری است.
مدت زمان برای رفع نواقص قبل از تحویل موقت عموماً توسط مهندس مشاور و با توجه به ماهیت و میزان نواقص تعیین میشود. این مدت ممکن است بر اساس مقررات محلی یا توافقات قراردادی مشخص شود.
نماینده پیمانکار در هیات تحویل موقت میتواند نظر خود را درباره مدت زمان مورد نیاز برای رفع نواقص ارائه دهد و به توافق با مهندس مشاور و کارفرما برسد. این همکاری میتواند به رفع نواقص به صورت سریعتر و کارآمدتر کمک کند.
نواقص قبل از تحویل موقت ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله عدم تکمیل کارها یا وجود عیوبی که مانع از بهرهبرداری موقت میشوند. در هر صورت، مهمترین نکته این است که تا زمانی که نواقص رفع نشده باشند، تحویل موقت پروژه انجام نخواهد شد و برای ادامهی فرآیند، لازم است که تمامی نواقص از سوی پیمانکار رفع شوند.
درست است، نواقص تحویل موقت به عنوان نواقصی شناخته میشوند که در زمان بازدید هیات تحویل موقت از پروژه مشاهده میشوند و نیاز به رفع آنها برای ادامه فرآیند تحویل موقت و بهرهبرداری دارد. این نواقص ممکن است برخی از جنبههای اساسی یا حیاتی پروژه را تحت تأثیر قرار دهند و لازم است تا پیش از تحویل موقت رفع شوند.
با توجه به اینکه پروژه در مراحل پایانی خود قرار دارد و میخواهد به مرحله بهرهبرداری برسد، درخواست تحویل موقت از سوی پیمانکار منطقی است. اما همانطور که اشاره کردید، ممکن است در این بازدید از پروژه، نواقصی مشاهده شود که نیاز به رفع آنها دارد. این امر نشان میدهد که پروژه هنوز به صورت کامل آماده بهرهبرداری نیست و نیاز به اقدامات اصلاحی دارد.
استفاده از این روش، به پیمانکار امکان میدهد که به زمان و فرصت کافی برای رفع نواقص اساسی پروژه بپردازد و اطمینان حاصل کند که پروژه آماده بهرهبرداری و ارائه به مشتری است. این کار تضمین میکند که پروژه با کیفیت و بدون مشکلات بهرهبرداری شود و رضایت مشتری حفظ شود.
پرسش و پاسخ
پرسش) در یک پروژه جمع آوری و برچیدن کارگاه که جزو عملیات موضوع پیمان است تا زمان تحویل موقت انجام نشده است. مشاور معتقد است شروع دوره تضمین تاریخ رفع نقص است و بنابراین در صورتی که در کارها عیب و نقصی که ناشی از کار پیمانکار باشد مشاهده نشود پایان دوره تضمین و تاریخ تحویل قطعی همان تاریخ گواهی رفع نقص است. شایان ذکر است جمع آوری و برچیدن کارگاه جزو عملیات موضوع پیمان بوده و عدم انجام آن تا زمان تحویل موقت جزو نقایص کار محسوب میشود با توجه به شرح پیش گفته شروع دوره تضمین چه زمانی است؟
پاسخ)
در خصوص تاریخ شروع دوره تضمین توجه آن شرکت را به مفاد بخشی از ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان به شرح زیر معطوف میدارد تاریخ تحویل موقت تاریخ تشکیل هیأت تحویل موقت در محل و تحویل کار به کارفرما است که در صورتمجلس تحویل موقت درج میشود. تاریخ شروع دوره تضمین تاریخ تحویل موقت است به شرط آنکه هیات تحویل موقت هیچگونه نقصی در کار مشاهده نکند یا نقایص در مهلتی که از طرف هیأت تحویل تعیین شده است رفع شود اگر زمانی که پیمانکار صرف رفع نقایص میکند بیش از مهلت تعیین شده باشد، تاریخ تحویل موقت همان تاریخ تشکیل هیأت و تحویل کار به کارفرما است ولی تاریخ شروع دوره ،تضمین تاریخ رفع نقص است که به تأیید مهندس مشاور رسیده باشد.
پرسش) با سلام لطفا رهنمود فرمائید که ماموریتها و حوزه فعالیتهای قانونی هیأت تحویل موقت کمیسیون تحویل (موقت که برای تحویل کار تشکیل میشوند چیست و آیا بررسی صحت و سقم مفاد صورت مجلس کارهای انجام شده که جزو اسناد و مدارک صورت وضعیت قطعی میباشد با ایشان است یا خیر؟
پاسخ)
با سلام بازگشت به نامه شماره ۵۱۳/۱۶۷۴۱۸ مورخ ۱۳۸۴/۱۱/۹ اعلام گردد که در قراردادهای طرحهای عمرانی که براساس شرایط عمومی پیمان جدید منعقد شده اند ماموریتها و حوزه فعالیتهای قانونی هیأت تحویل موقت کمیسیون تحویل موقت که برای تحویل کار تشکیل میشوند شامل مواردی است که در ماده ۳۹ باید توجه داشت که بررسی صحت و سقم مفاد صورت مجلس کارهای انجام شده که جزو اسناد و مدارک صورت وضعیت قطعی میباشد علی الاصول وظیفه کمیسیون تحویل نبوده بلکه به عهده مراجع قانونی رسیدگی صورت وضعیت قطعی (دستگاه نظارت و کارفرما) میباشد.
پرسش)
با سلام در قراردادی پیمانکار مطابق ماده ۳۹ درخواست تحویل موقت نموده و هیات تحویل موقت تشکیل و عیب و نقصی در کارها مشاهده نموده و مدت زمانی را به پیمانکار مطابق شرایط عمومی پیمان جهت رفع آن اعلام نموده ولی پیمانکار جهت رفع آن اقدامی نکرده است آیا کارفرما میتواند خود شخصا نسبت به برطرف نمودن آن اقدام نماید؟ در صورت تائید هزینه آن به چه صورت محاسبه میشود؟
پاسخ)
با احترام بازگشت به نامه شماره ۳۱۰۹ مورخ ۱۳۸۳/۸/۱۹ به آگاهی میرساند در قراردادهای تابع ضوابط طرحهای عمرانی که بر اساس شرایط عمومی پیمان جدید منعقد شده اند هرگاه هیئت تحویل موقت عیب و نقصی در کارها مشاهده نماید اقدام به تنظیم صورت جلسه تحویل موقت با تعیین مهلتی برای رفع نقص میکند و فهرستی از نقایص را تنظیم و ضمیمه صورت مجلس تحویل موقت مینماید
با توجه به بند د ماده ۳۲ شرایط عمومی پیمان چنانچه پس از پایان مهلت تعیین شده، پیمانکار نسبت به اصلاح کارها اقدام نکند، کارفرما میتواند راساً نواقص و کارهای معیوب را اصلاح کرده هزینههای انجام گرفته مربوط را به اضافه ۱۵ درصد از مطالبات پیمانکار کسر نماید.
پرسش)
با سلام اگر پس از پایان مهلت تعیین شده ، پیمانکار نسبت به اصلاح کارهای صورت جلسه تحویل موقت اقدام، نکند آیا کارفرما میتواند کارهای معیوب را اصلاح کرده و هزینه های مربوط را به اضافه ۱۵ درصد از محل سپرده ها و تضمینهای پیمانکار برداشت نماید؟
پاسخ)
اگر پس از پایان مهلت تعیین شده ، پیمانکار نسبت به اصلاح کارها اقدام نکند کارفرما میتواند راسا کارهای معیوب را اصلاح کرده و هزینه های مربوط را به اضافه ۱۵ درصد از مطالبات پیمانکار کسر کند در این مرحله که زمان تنظیم صورت حساب نهایی فرا نرسیده و وضعیت بدهکار و تضمینهای پیمانکار نشده است. بدیهی است به مجرد مشخص شدن وضعیت بدهکار و بستانکار پیمانکار طبق ماده ۵۲ برداشت از محلهای یاد شده امکان پذیر خواهد بود.
پرسش)
با سلام جهت رفع نواقص اعلام شده برای تحویل موقت تعیین مهلت رفع نواقص بر عهده چه کسی میباشد؟
پاسخ)
بازگشت به نامه شماره ۲۱۵/۴۵ مورخ ۱۳۸۴/۰۱/۲۵ به آگاهی میرساند در ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان جدید تصریح شده پس از آنکه عملیات موضوع پیمان تکمیل گردید و کار آماده بهره برداری شد پیمانکار از مهندس مشاور تقاضای تحویل موقت میکند و با رعایت سایر مواردی که در ماده مذکور اشاره شده هیات تحویل موقت در محل کار حاضر می.شود هیات تحویل موقت در صورتی که عیب و نقصی در کار مشاهده نکند اقدام به تنظیم صورت مجلس تحویل موقت نموده و آن را به همراه نتیجه آزمایشهای انجام شده برای کارفرما ارسال میکند ولی اگر عیب و نقصی در کار مشاهده نماید اقدام به تنظیم صورت مجلس تحویل موقت با تعیین مهلتی برای رفع نقص می کند بنابراین در حالت بالا تعیین مهلت برای رفع نواقص به عهده هیات تحویل موقت یا کمیسیون تحویل موقت میباشد.
پاسخ (۲)
بازگشت به نامه شماره ۷۶۵/۴۵ مورخ ۱۳۸۴/۳/۷ به آگاهی میرساند ، در ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان قدیم و جدید این سازمان مدت مشخصی برای رفع نواقص مندرج در صورت جلسه تحویل موقت تعیین نگردیده بلکه تعیین مهلت مزبور به عهده کمیسیون تحویل موقت نهاده شده است مفهوم عبارت مذکور آنست که هیئت تحویل موقت با توجه به طبیعت و میزان نواقص، مهلت متعارف مورد نیاز را برای رفع نواقص تعیین و در متن صورت جلسه تحویل موقت درج مینماید بنابراین اگر گستردگی، تعداد نواقص و طبیعت آنها به ترتیبی است که طبق نظر هیات تحویل موقت دستگاه) نظارت و کارفرما جزء هیئت (هستند برای رفع آنها ۳ ماه فرصت مورد نیاز باشد مشروط بر اینکه کار قابل بهره برداری باشد) موضوع مغایر با ضوابط ماده ۳۹ نمی باشد.
پرسش)
با سلام آیا پس از ابلاغ ماده ۴۸ به پیمانکار آیتم هایی که به اتمام رسیده را میتوان مطابق ماده ۳۹ تحویل موقت کرد؟
پاسخ)
با سلام بازگشت به نامه شماره ۱۹۱-۸۶- ب مورخ ۱۳۸۶/۴/۲۳ در ارتباط با ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان جدید اگر ضمیمه قرارداد باشد مراتب زیر به آگاهی میرسد هرگاه پیش از اتمام کارهای موضوع ،پیمان کارفرما بدون آنکه تقصیری متوجه پیمانکار باشد بنا به مصلحت خود یا علل دیگر، تصمیم به خاتمه دادن پیمان بگیرد خاتمه پیمان را با تعیین تاریخ آماده کردن کارگاه برای تحویل که نباید بیشتر از ۱۵ روز باشد به پیمانکار ابلاغ میکند و سایر اقدامات نیز باید براساس ضوابط ماده ۴۸ انجام پذیرد کارفرما آن قسمت از کارها را که ناتمام است طبق مقررات درج شده در ماده ۴۱ شرایط عمومی پیمان تحویل قطعی و آن قسمت را که پایان یافته است طبق مقررات تعیین شده در ماده ۳۹ تحویل موقت می گیرد. منظور از آن قسمت از کارها که پایان یافته است طبق مقررات تعیین شده در ماده ۳۹ تحویل موقت میگیرد در ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان شامل آن است از کارها است که بر اساس ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان قابل بهره برداری است. بنابراین آیتم های تمام شده را نمیتوان به عنوان کار تمام شده مشمول ماده ۳۹ محسوب نمود.
پرسش)
در صورتی که موضوع قرارداد مبادله شده با پیمانکار اجرای کامل کار اعم از شالوده سازه ساختمان سقف کاری و نازک کاری و تاسیسات مکانیکی و برقی تا حد بهره برداری باشد و پروژه ماده ۴۸ شود تکلیف تحویل کار به چه صورت میباشد؟
پاسخ) عطف به نامه شماره ۱۵۰۶/۰۷/۱۶۴/۴۶ ۶۱۵۵ مورخ ۸۱/۲/۱۱ به آگاهی میرساند در صورتی که موضوع قرارداد مبادله شده با پیمانکار اجرای کامل کار اعم از شالوده سازه ساختمانی سقف کاری و نازک کاری و تاسیسات مکانیکی و برقی تا حد بهره برداری باشد ولی قرارداد مذکور کل کار از طرف کارفرما براساس ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان به صورت نیمه تمام خاتمه داده شود موضوع قرارداد کل) (کار نیمه تمام تلقی و براساس مفاد ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان اقدام می شود به این معنی که کارفرما در تاریخ خاتمه دادن به پیمان آن قسمت از کارهایی که ناتمام است طبق تشریفات مذکور در ماده ۴۱ تحویل قطعی می.گیرد در مورد کارهای ناتمام چنانچه معایبی در آنها مشاهده شود پیمانکار مکلف است به هزینه ی خود در مدت کوتاه و متناسبی که با توافق کارفرما تعیین میشود رفع عیب نماید و آن را به نحو فوق تحویل قطعی دهد در ضمن یادآور میشود آن قسمت از کارها که کاملا پایان یافته است طبق تشریفات مذکور در ماده ۳۹ تحویل موقت میشود.
پرسش)
با سلام لطفا با توجه به ابهامات موجود در چگونگی تحویل موقت ماده ۳۹ را شرح نمائید؟
پاسخ)
با احترام بازگشت به نامه شماره ۲۷۲/الف /۸۱۰۳ مورخ ۸۱/۳/۲۵ به آگاهی میرساند طبق ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان جدید پس از آنکه عملیات موضوع پیمان تکمیل و آماده بهره برداری گردید پیمانکار از مهندس مشاور دستگاه) (نظارت تقاضای تحویل موقت میکند و نماینده خود را برای عضویت در هیات تحویل موقت معرفی مینماید مهندس مشاور دستگاه) (نظارت به درخواست پیمانکار رسیدگی میکند و در صورت تایید ضمن تعیین تاریخ آمادگی کار برای تحویل موقت تقاضای تشکیل هیات تحویل موقت را از کارفرما مینماید. بنابراین در صورتی که شرایط مذکور محقق گردد کمیسیون تحویل موقت بر اساس شرحی که در بالا داده شد تشکیل خواهد شد و اقدامات بعدی برای تحویل پروژه مطابق ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان به عمل خواهد آمد. طبق ماده ۶ پیمان تصریح شده که نظارت بر اجرای قرارداد پیمانکار توسط کارفرما به عهده …. واگذار شده است که باتوجه به مواد ۳۲ و ۳۳ شرایط عمومی پیمان انجام می.شود در ماده ۳۲ و ۳۳ نظارت بر اجرای کار تعریف شده است. نظارت بر اجرای کار و تحویل موقت دو مورد جداگانه هستند که هر یک از آنها باید طبق مقررات و ضوابط مندرج در شرایط عمومی پیمان و سایر مفاد قرارداد انجام پذیرد بنابراین چنانچه پروژه طبق نقشههای اجرایی و مشخصات فنی و سایر ضوابط مندرج در قرارداد انجام شده باشد تحویل آن توسط یک کمیسیون تحویل موقت انجام میشود.
پرسش)
سلام علیکم احتراما با عنایت به ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان در قراردادهای جاری و بیان جزئیات تحویل موقت خواهشمند است در مورد ارائه پاسخ به پرسشهای زیر دستور اقدام لازم صادر فرمائید.
در صورتی که پس از آن که عملیات موضوع پیمان تکمیل گردیده و کار آماده بهره برداری شد و مراحل تحویل موقت از سوی پیمانکار انجام گردد ولی کارفرما نسبت به تحویل موضوع پیمان اقدامی انجام ندهد ( علیرغم رعایت کلیه مفاد ماده ۳۹ شرایط عمومی (پیمان تکلیف پیمانکار چیست؟
در صورتی که کارفرما خارج از زمان مصوب مندرج در ماده فوق الذکر به مدت طولانی نسبت به تحویل اقدام نماید تبعات مالی مترتبه بر پیمانکار به چه صورت محاسبه میگردد؟ تبعات مالی تطویل مدت زمان عدم آزاد سازی تضامین و ….)
پاسخ) با احترام بازگشت به نامه شماره ۲۴۰/۶/۴/۱۴۵۶۸/س مورخ ۸۴/۰۵/۰۵ به آگاهی میرساند براساس ضوابط ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان جدید پس از آنکه عملیات موضوع پیمان تکمیل گردید و کار آماده بهره برداری شد پیمانکار از مهندس مشاور تقاضای تحویل موقت میکند مهندس مشاور در صورت تایید ضمن تعیین تاریخ آمادگی کار برای تحویل موقت تقاضای تشکیل هیأت تحویل موقت را از کارفرما مینماید سایر اقدامات برابر مراتبی است که به صورت مشروح در ماده ۳۹ ذکر شده است.
اگر با رعایت ضوابط مندرج در ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان کارفرما از تحویل موقت پیمان امتنان ورزد تاریخ شروع دوره تضمین بیست روز پس از تاریخ اعلام آمادگی کار از سوی پیمانکار که به تایید مهندس مشاور رسیده میباشد در مورد پرداخت خسارت احتمالی به پیمانکار برای تأخیر در تحویل موقت خسارتی به پیمانکار تعلق نمیگیرد ولی چنانچه پیمانکار ادعایی داشته باشد میتواند براساس ماده ۵۳ شرایط عمومی پیمان عمل نماید.
درباره داود کامرانی
داود کامرانی فارغ التحصیل مهندسی خاک و پی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نوشته های بیشتر از داود کامرانی
دیدگاهتان را بنویسید