هزینه جواز ساخت
برای ساخت و یا مشارکت در ساخت آپارتمان مسکونی، اداری یا تجاری و هر سازهای با هر کاربری نیازمند اخذ مجوزهایی از شهرداری و سایر سازمانهای مربوطه است. جواز ساخت یا پروانه ساخت آپارتمان مسکونی در واقع اجازه نامهای رسمی است که از سوی شهرداری به متقاضیان ساخت و ساز ارائه میشود. برای داشتن آن نیازمند طی کردن بروکراسی اداری و پرداخت هزینه است. در این مقاله قصد داریم شما را با این روند آشنا کنیم و از هزینههای آن بگوییم. در ادامه با ما همراه باشید.
پروانه یا جواز ساخت چیست؟
پروانه یا جواز ساخت در واقع دفترچه ای است که در آن مشخصات سازه مورد نظر در آن درج شده است. در این دفترچه مشخصات مهندسین ناظر، طراح و مجری، مشخصات سازه ای، اطلاعات معماری، مشخصات دیوارها و نما، مشخصات تجهیزات و تاسیسات نصب شده در ساختمان، اطلاعات فنی تجهیزات و تاسیسات مکانیکی، اطلاعات فنی تجهیزات برق و مشخصات آسانسور در قالب جدولهایی به صورت فهرستوار بیان شده است.
برای هر کدام از مشخصات ذکر شده در بالا به تفصیل و به تفکیک توضیحاتی داده میشود. خریداران و متقاضیان خرید میتوانند با نگاهی به این دفترچه از کیفیت سازه ساخته شده آگاه شوند. البته اصلیترین هدف از اخذ مجوز ساخت اطمینان از ساختوسازی قانونی مطابق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق با آییننامهها و ضوابط طرح جامع شهری است.
برای دریافت مشاوره و یا خدمات از مجموعه مهندس کامرانی می توانید با شمارههای درج شده در ذیل تماس حاصل فرمایید.
بهرهمندی از تسهیلات بانکی، بیمه شدن ساختمان و افراد مشغول کار در ساختمان، جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی و استفاده از تجارب فنی و مهندسی در ساخت بنا از دیگر دلایل اخذ جواز ساختمان به شمار میآیند.
گرفتن پروانهی ساخت ساختمان چند مزیت دارد که باعث میشود به عنوان یک سازنده برای اخذ آن اقدام کنید. از جملهی این مزیتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- با دریافت پروانهی ساخت از تسهیلات بانکی مربوطه بهرهمند میشوید
- مطمئن میشوید که ساخت و ساز شما براساس قوانین و موارد فنی درنظر گرفته شده است
- تمامی موارد مربوط به ساخت و ساز ساختمانتان بیمه خواهد شد.
- در صورت بروز مشکلاتی خاص میتوانید از مهندس ناظر پروژه راهنمایی بگیرید.
- و کاهش هزینههای ساخت به دلیل اطمینان از مشخصات فنی به هنگام ساخت.
مراحل اخد جواز ساخت یا شناسنامه ساختمان
برای گرفتن پروانه ساخت لازم است مالک، مالکان یا وکیل آنها با حضور در دفتار خدمات الکترونیک اقدام به ارائه مدارک کنند. این مدراک شامل اصل و کپی مدرک مالکیت (سند مالکیت، برگه قرارداد واگذاری شهری، ارجاع نامه سازمان اوقاف، مقاوله نامه اداره املاک و مستغلات شهرداری تهران و بنچاق)، اصل و کپی شناسنامه مالک و مالکین، اصل و کپی فیش نوسازی سال جاری، اصل و کپی صورت مجلس تفکیکی برای املاکی که دارای سند آپارتمانی هستند، اصل و کپی گواهی انحصار وراثت (در صورت فوت مالک)، اصل گواهی ۶ و ۸ قانون زمین شهری، نقشه جیآیاس (GIS)، اصل و کپی وکالتنامه و شناسنامه وکیل و فیشهای برق، آب، گاز، تلفن هستند.
پس از گذر از مرحله اول که پرونده تشکیل نامیده میگردد، بازدید انجام میشود. در هنگام عملیات بازدید از ابعاد ملک، عرض خیابان، بنای موجود و موقعیت مجاورین، بازدید به عمل میآید.
در ادامه بازدید از محل در طی یک اتوماسیون اداری برای ملک مورد نظر دستور نقشه صادر میشود. این نقشه شامل اطلاعاتی از قبیل ابعاد باقی مانده ملک پس از اصلاحیههای موردنظر شهرداری، مساحت پس از اصلاح، تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه است که در دستور نقشه ذکر میشود. همچنین طبق پهنهای که ملک در آن قرار دارد متراژ سند و عرض گذر، حجم ساختمان (شامل تعداد طبقات و سطح اشغال آنها) مشخص میشود.
طبق ضوابطی که در بالا به آنها اشاره شد، بر اساس قوانین و مقررات شهرداری، دستور صادر شده و نقشه ملک طراحی میگردد. طراحی نقشه شاید مهمترین مرحله گرفتن پروانه ساخت به حساب آید زیرا طراح باید تمام مهارت خود را به خرج دهد تا در راستای ضوابط مشخص شده نقشهای طراحی کند که از مساحت زمین حداکثر استفاده را میکند. پس از تایید نقشه، عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری آن، محاسبه و تعیین میگردد.
پس از تایید اداره درآمد شهرداری پرونده برای پرداخت و تسویه عوارض، به مرحله پیشنویس پروانه میرسد. برای ساختمانهای بلندتر از ۵ طبقه آزمایش مکانیک خاک در این مرحله و هم زمان با تهیه نقشههای سازه، برق و مکانیک تهیه و از سازمان نظام مهندسی تأییدیه آن گرفته میگردد.
مطلب پیشنهادی: نمونه قرارداد خدمات اخذ پروانه ساختمانی
محاسبه هزینه جواز ساختمان چگونه انجام میگیرد؟
محاسبه هزینه پروانه ساخت متناسب با کاربری ملک تفاوت میکند. به عبارتی عواملی که در هزینه جواز ساخت تاثیر میگذارند شامل متراژ زمین، مساحت ناخالص، تعداد طبقات ساختمان، تعداد پارکینگ و قیمت منطقهای ساختمان هستند. در ادامه محاسبه هزینه پروانه ساخت برای ساختمانهای مسکونی یا یک واحدی و مجتمع های مسکونی آمده است. توجه داشته باشید که تمامی هزینه های جواز ساختمان در قرارداد مشارکت در ساخت باید ذکر و محاسبه شود.
مطلب پیشنهادی: فروش پارکینگ و قوانین پارکینگ در سند
هزینه جواز ساخت یک ساختمان مسکونی یک طبقه = ضریب*(مساحت ناخالص زیربنا) – (تعداد پارکینگ تأمین شده*۲۰) * قیمت منطقهای
مساحت ناخالص زیربنا برابر مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان و ضریب متناسب با متراژ بنا طبق جدول زیر محاسبه میشود.
ضریب | سطح زیر بنا |
۵% | تا ۶۰ متر مربع |
۱۰% | تا ۱۰۰متر مربع |
۱۸% | تا ۱۵۰متر مربع |
۳۰% | تا ۲۰۰ متر مربع |
۴۵% | تا ۳۰۰ متر مربع |
۶۵% | تا ۴۰۰ متر مربع |
۹۰% | تا ۵۰۰ متر مربع |
۱۲۰% | تا ۶۰۰ متر مربع به بالا |
هزینه جواز مسکونی
هزینه جواز ساخت یک مجتمع مسکونی = ضریب * قیمت منطقهای* (مساحت کل زیربنا * زیربنای مورد تقاضا/تعداد کل واحدهای مسکونی* ۱۰۰)
هزینه جواز ساختمان مسکونی یک طبقه = ضریب*(مساحت ناخالص زیربنای سازه) – (تعداد پارکینگ تأمین شده*۲۰) * قیمت منطقهای آن
مساحت ناخالص زیربنا برابر مجموع کلیه بناهای موجود در ساختمان و ضریب متناسب با متراژ بنا طبق جدول زیر محاسبه میشود.
ضریب | زیربنای مورد تقاضا |
۱۵% | تا ۲۰۰ متر مربع |
۲۰% | تا۴۰۰ متر مربع |
۲۵% | تا ۶۰۰ متر مربع |
۳۰% | بیش از ۶۰۰ متر مربع |
هزینه جواز تجاری
همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد، قیمت جواز تجاری به متراژ، عرف قیمت زمین در منطقه (که توسط کارشناس دادگستری تعیین میشود)، طبقهای که واحد تجاری در آن بنا شده باشد، واحد تجاری باشد یا مجتمع باشد، عرض گذر و فرسوده یا مرغوب بودن منطقهای که زمین در آن قرار گرفته است، بستگی دارد.
به صورت محاسبه آنلاین هزینه جواز ساخت نیز میتونید این هزینه هارو به دست بیارید.
برآورد هزینه جواز و جانبی با توجه به محل وقوع ملک در شهر
محل وقوع ملک | مرکز استان | شهر تهران |
بافت فرسوده | ۵% | ۷.۵% |
بافت متوسط و مرکزی | ۱۰% | ۱۵% |
محلههای مرغوب شهر | ۱۵% | ۲۵% |
هزینه پروانه ساخت در شهرستان
هزینه پروانه ساخت در شهرستانها بستگی به عوامل مختلفی دارد. عواملی مانند متراژ ساختمان، نوع و کاربری ساختمان، منطقه جغرافیایی، قوانین و مقررات محلی، سطح پیچیدگی پروژه و دیگر عوامل میتوانند تأثیرگذار باشند.
هزینه پروانه ساخت شهرستانها معمولاً نسبت به شهرهای بزرگتر کمتر است، اما با توجه به شرایط و خصوصیات هر شهرستان، قابل تغییر است. برای اطلاع از هزینه پروانه ساخت در شهرستانها، بهتر است به شهرداری یا سازمان مربوطه در شهرستان مورد نظر مراجعه کرده و با کارشناسان مربوطه در ارتباط باشید. آنها میتوانند شما را در خصوص هزینهها و شرایط مربوط به پروانه ساخت در شهرستانها راهنمایی کنند و به شما اطلاعات دقیقتری ارائه دهند.
نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال ۱۴۰۲
نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت در سال ۱۴۰۲ به این شکل است: ابتدا متقاضی باید مبلغ عوارض شهرداری مرتبط با جواز ساخت را پرداخت کند. این هزینه در چندین مرحله از متقاضی دریافت میشود. ابتدا، هزینه عوارض برای ثبت درخواست جواز ساخت در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک پرداخت میشود. سپس، پس از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات، هزینه مربوط به ارتقاء جواز ساخت پرداخت میشود.
نحوه پرداخت هزینه جواز ساخت سال ۱۴۰۲ به صورت حضوری و یا غیر حضوری انجام میشود. پرداخت حضوری به معنای مراجعه به شهرداری و پرداخت مبلغ عوارض در آنجا است. اما پرداخت غیر حضوری از طریق سامانه و اپلیکیشن تهران من انجام میشود. در این روش، متقاضی باید کد شناسایی ۱۵ رقمی واحد مسکونی یا ۱۲ رقمی واحد غیر مسکونی خود را به سامانه پیامکی ۱۳۷۰۰۰۰۰۷۰ یا سامانه تلفنی ۱۳۷ ارسال کرده و هزینه عوارض را پرداخت کند. همچنین میتوانید از کد دستوری #۱۳۷* نیز برای پرداخت استفاده کنید.
مراحل پس از پرداخت هزینه جواز ساخت کداماند؟
پس از پرداخت عوارض درخواست تعیین ناظر انجام میشود. باید برگههای سهمیه آنها به انضمام قرارداد فی مابین به عنوان ملاک تکمیلی پیش نویس پروانه همچنین، برگه تعهد رعایت اصلاحی نیز ازجمله مدارک پیش نویس است که باید صرفاً توسط شخص مالک تهیه شود.
مدارک نام برده به همراه نقشههای سازه و تأسیسات برق و مکانیک، برگههای سهمیه خدمات مهندسی (اصطلاحاً برگه سبز چهار رشته) مهر شده به مهر مهندسین محاسب، برگ تعهد تائید نما، فایلهای نقشههای سازه، برق و مکانیک، چک لیستهای مرتبط نظیر مبحث ۱۹، مبحث ۶، بارگذاری، زلزله و غیره، برگه تعهد مشاور ژئوتکنیک و برگه تأییدیه گزارش مکانیک خاک و چند مورد دیگر که بسته به پروژههای خاص ممکن است متغیر باشند. باید توسط مالک به دفتر خدمات الکترونیک تحویل شود.
مطلب پیشنهادی: نمونه قرارداد پیمانکاری مطالعات مکانیک خاک و ژئوتکنیک
بعد از انجام مراحل بالا و تایید نقشههای چهار رشته، اخذ تأییدیههایی از دفتر خدمات الکترونیک، طرح تفصیلی و بر و کف، رئیس صدور پروانه، معاون شهرسازی و معماری و نهایتاً شهردار بهصورت سیستمی انجام و از پروانه ساختمان یک رونوشت تهیه میشود.
اعتبار پروانه ساخت چه مدت است؟
پروانه ساخت از روز صدور تا ۲ سال اعتبار دارد که ۲ سال دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد. هر جواز ساختی به طور کلی تا ۴ سال انقضا دارد و با توجه به متراژ، کاربری سازه و تغیراتی که احتمال دارد در نقشه ایجاد شود، ممکن است به زمان بالا اضافه شود.
زمان مورد نیاز برای ساخت بر اساس متراژ آنها اعلامشده و اگر مالک نتواند در این مدت ساختوساز را تمام کند، ابتدا به او اخطار داده میشود و بعد از آن عوارض تعویق به آن تعلق میگیرد. اگر در حین ساخت بنا به دلایل مختلف نقشه معماری اولیه تغییر کند باید پروندهای در دفاتر خدمات الکترونیک شهری تشکیل داده شود و مراحلی مشابه صدور پروانه اولیه طی شود تا پروانه جدیدی صادر گردد.
چنانچه اضافه بنایی مازاد بر متراژ پروانه مشاهده گردد، ابتدا جلوی کار گرفته میشود و سپس مالک باید مراحل گواهی عدم خلاف را طی کند و در صورت عدم تجاوز از مقادیر مجاز شهرداری باید بابت اضافه متراژ، عوارض شهرداری بپردازد تا گواهی عدم تخلف برای وی صادر شود.
اگر متراژ خلاف از مقدار مجاز مورد تأیید شهرداری بیشتر شود با پرداخت عوارض شهرداری مشکل حلنشده و موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مطرح خواهد شد. سایتهایی که کار محاسبه آنلاین هزینه جواز ساخت را انجام میدهند.
از آنجایی که موضوع “اخذ جواز ساخت” دارای اهمیت ویژهای در زمینه عمران میباشد، پیشنهاد میکنیم در این زمینه حتما از یک شرکت مهندسی معتبر که علاوه بر مسائل فنی، میزان آشنایی بالایی با مسائل حقوقی عمران نیز داشته باشد، مشاوره بگیرید تا از خسارات احتمالی زیادی که در این مسیر وجود دارد، جلوگیری نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید