صفر تا صد گواهی عدم حضور در دفترخانه
با توجه به اهمیت گواهی عدم حضور در دفترخانه و پرسشهای فراون درباره این گواهی قصد داریم تا در این مقاله به بخشی از مهمترین پرسشها درباره گواهی عدم حضور بپردازیم از جمله پرسشهای معمول در رابطه با گواهی عدم حضور عبارت است از:
- گواهی عدم حضور در دفترخانه چیست؟
- شرایط صدور گواهی عدم حضور چیست؟
- گواهی عدم حضور چگونه و توسط چه مرجعی صادر میشود؟
- زمان صدور گواهی عدم حضور چه موقعی است؟
- آیا صدور گواهی عدم حضور از سوی دفترخانه اسناد رسمی اجباری است؟
- اگر سردفتر اسناد رسمی از صدور گواهی عدم حضور امتناع کند چه باید کرد؟
- مزایای گواهی عدم حضور چیست؟
- در صورت عدم دریافت گواهی عدم حضور چه اشکالاتی در احقاق حقوق قانونی خریدار یا فروشنده ممکن است پیش آید؟
- آیا مطالبه خسارت قراردادی یا وجه التزام منوط به اخذ گواهی عدم حضور از ذفترخانه است؟
گواهی عدم حضور در دفترخانه چیست؟
هنگامی که خریدار و فروشنده مشغول تنظیم و یا نوشتن قولنامه (مبایعه نامه یا قرارداد خرید و فروش ملک) خانه و آپارتمان هستند، معمولا در یکی از بندهای قولنامه، مکان و زمانی را برای حضور طرفین در دفترخانه اسناد رسمی جهت انتقال رسمی خانه یا آپارتمان مورد معامله، پیش بینی میکنند.
در قولنامههای عادی و پرینتی که دارای کد رهگیری هستند معمولا در ماده ۴ آن به موضوع تعهد خریدار و فروشنده مبنی بر حضور در دفترخانه تعیین شده در این ماده اشاره میشود. یعنی شماره دفترخانه و نشانی آن درج میشود.
فرقی نمی کند که قولنامه تنظیمی دستی باشد و یا پرینتی و دارای کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات املاک کشور، در هر دو حالت خریدار و فروشنده باید در زمان تعیین شده در قولنامه در دفترخانه اسناد رسمی مقرر در آن حاضر شده و نسبت به تصفیه حساب نهایی از جهت پرداخت الباقی ثمن معامله و انتقال سند رسمی ملک و تسلیم بنچاق ملک به خریدار اقدام شود.
برای دریافت مشاوره و یا خدمات از مجموعه مهندس کامرانی می توانید با شمارههای درج شده در ذیل تماس حاصل فرمایید.
هنگامی که خریدار یا فروشنده در موعد تعیین شده در قولنامه در محل دفترخانه اسناد رسمی جهت نقل و انتقال سند و پرداخت الباقی وجه یا ثمن معامله حاضر نشود، در این حالت سردفتر اسناد رسمی به درخواست شخص حاضر (خریدار یا فروشنده) برگهای تحت عنوان گواهی عدم حضور صادر میکند که در آن ضمن اشاره به مشخصات طرفین و زمان تعیین شده برای تنظیم سند، گواهی میکند که مثلا خریدار در زمان تعیین شده در محل دفترخانه حضور یافته و الباقی وجه معامله را نیز به صورت نقد یا در قالب یک فقره چک بانکی یا تضمین شده به روئیت سردفتر رساند ولی تا پایان ساعت اداری فروشنده حاضر نشد و این گواهی حسب مفاد قولنامه فی ما بین و به درخواست خریدار صادر گردید.
مطلب پیشنهادی: الزام تنظیم سند
عبارتی که معمولا در ماده ۴ قولنامه یا قراردادهای پرینتی یا دارای کد رهگیری نوشته میشود به این شرح میباشد که شما میتوانید از این متن در قراردادها و قولنامههای خود در زمان خرید و فروش خانه و آپارتمان یا هر نوع زمین و ملکی که دارای سند رسمی است استفاده کنید.
املاکی که فاقد سند رسمی هستند چون انتقال آنها به صورت رسمی امکان پذیر نیست لذا نوشتن چنین شرطی در متن قولنامه فایده حقوقی خاصی ندارد مگر در برخی موارد که به صورت وکالتی اقدام به فروش ملک میشود شاید برای تنظیم وکالتنامه محضری و رسمی بتوان از این متن استفاده کرد:
ماده ۴- شرایط مربوط به تنظیم سند
۴-۱- طرفین متعهد شدند در تاریخ………./……./………. در دفترخانه اسناد رسمی شماره ……… واقع در شهر……… و یا دفترخانهای که بانک پیشنهاد مینماید، ضمن انجام کلیه تعهدات و شرایط مندرج در این قرارداد (قولنامه) نسبت به تنظیم سند رسمی مورد معامله به نام خریدار اقدام نمایند.
چنانچه خریدار و یا فروشنده هر نوع ملکی اعم از خانه، آپارتمان، زمین یا مستغلاتی هستید، تحت هیچ شرایطی جاهای خالی یا نقطه چین در ماده چهار مبایعه نامه یا قولنامه را خالی رها نکنید و یا به وعده و وعید طرف مقابل یا متصدی و مشاور املاک یا بنگاهی که در آن مترصد انجام معامله هستید دل نبندید.
برای مثال دیده میشود که برخی از مدیران قراردادهای آژانسهای مسکن میگویند نیازی به نوشتن شماره دفترخانه نیست هر دفترخانهای که خودتان توافق کردید میتوانید آنجا بروید و سند رسمی انتقال ملک را در آن دفترخانه تنظیم کنید! یا میشنویم که میگویند، فعلا ذیل قولنامه را امضاء و اثر انگشت بزنید بعداً زمان و محل دفترخانه را که با هم توافق کردید در این قسمت درج میکنیم و بسیاری از حرفهای جورواجور که همگی نشان از کاسهای زیر نیم کاسه بودن واقعیت و اصل موضوع دارد که نباید سرتان کلاه برود.
چون در بسیاری از ذعاوی و پروندههای حقوقی موکلینم با انواع و اقسام این موارد مواجه هستم که نه تنها نفعی ندارد بلکه همه مشکلات و زیانها و خسارات وارده به آنها به واسطه عدم تکمیل همیت قسمت ناشی شده است. بنابراین وقتی با چنین موقعیتی مواجه شدید بدانید و گوش به زنگ باشید که احتمالا یک مشکل یا چالش حقوقی و قانونی برای تنظیم سند رسمی ملک وجود دارد.
مثلا ممکن است فروشنده مالک رسمی سند نباشد و خودش ملک را قبلا از شخص دیگری خریده و با آن شخص مشکل حقوقی یا مالی دارد یا شاید حق فروش تا زمان تصفیه دیون خویش نداشته و مالک اصلی چه بسا بخواهد قولنامه شما را باطل کند.
در برخی موارد نیز احتمال دارد ملک در گرو یا وثیقه بانک باشد یا قبلا به شخص دیگری فروخته شده و طرفین علیه یکدیگر در دادگاه و محاکم حقوقی و کیفری اقامه دعوا نموده اند و اکنون شما در حال خرید مال غیر هستید و به همین علت فروشنده چون نمیداند تکلیف سند چه موقعی روشن میشود به همین خاطر نمی خواهد موعدی برای انتقال سند و احتمالا خسارتی در قرارداد ذکر شود.
بنابراین در ماده مربوط به تنظیم سند رسمی انتقال ملک سه چیز باید به روشنی و وضوح مشخص شود تا در زمان صدور گواهی عدم حضور با اشکالات قانونی مواجه نشوید. این سه مورد عبارتند از اینکه:
- درج تاریخ انتقال سند رسمی ملک اعم از روز، ماه و سال
- درج صحیح شماره دفترخانه اسناد رسمی که میخواهید سند رسمی ملک در آنجا تنظیم بشود.
- درج شهر یا محل وقوع دفترخانه مانند دفترخانه شماره ۱۲۳۴۵۶ تهران.
نکته مهم در تعیین دفترخانه این است که نباید به دو یا تعداد بیشتری از دفترخانهها اشاره بکنید و الا هیچکدام از این دفاتر اسناد رسمی مبادرت به صدور گواهی عدم حضور نخواهند کرد مثلا دفترخانه شماره ۱۲ یا ۶ که به دو دفترخانه اشاره شده است که نشان از بی اطلاعی نویسنده یا تنظیم کننده قولنامه یا مبایعه نامه است.
حتی نوشتن سال و ماه کافی نیست بلکه باید روز دقیق آن نیز برای انتقال رسمی سند ملک قید شود. اما ضرورتی به تعیین ساعت دقیق انتقال سند نیست چون طبق رویه دفاتر و محاضر رسمی باید شخص حاضر تا پایان ساعت اداری نتظر اشد چرا که ممکن است در آخرین لحظه شخص غایب از راه برسد.
مطلب پیشنهادی: راه حل تعیین اصالت سند ملکی
منظور از گواهی عدم حضور در دفترخانه چیست؟
برای صدور گواهی عدم حضور در دفترخانه ضرورتی به عدم حضور فیزیکی نیست. یعنی حتی اگر طرفین قولنامه یا یکی از آنها در محل دفترخانه حضور فیزیکی داشته باشد اما الباقی ثمن معامله یا اسناد و بنچاق ملک را آماده یا ارائه نکند، همین شرایط خودش به منزله عدم حضور است و به همین دلیل، توصیه میکنیم که در خصوص چگونگی حضور طرفین قولنامه یا قرارداد پیش بینیهای لازم و قانونی را انجام بدهید تا در زمان بروز چنین وضعیتی تکلیف دفترخانه و طرفین برای صدور یا عدم صدور گواهی عدم حضور در دفترخانه حضور مشخص باشد و جایی برای اعتراض باقی نماند. به همین منظور در اکثر قراردادهای پرینتی یا دارای کد رهگیری عبارت ذیل در قالب یک بند ذیل ماده چهار قرارداد ذکر میشود:
عدم ارائه مستندات و مدارک لازم جهت تنظیم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن توسط خریدار در حکم عدم حضور است و سردفتر در موارد مذکور مجاز به صدور گواهی عدم حضور میباشد.
نکته مهم دیگری که خریداران خانه و آپارتمان لازم است به آن توجه کنند این است که در موعد مقرر برای انتقال سند رسمی ملک باید از وجه نقد یا چک تضمین شده یا چک بانکی برای پرداخت الباقی ثمن معامله استفاده کنید. بنابرای ارائه چک شخصی بابت الباقی ثمن معامله پذیرفته نیست و سردفتر به درخواست فروشنده مباردت به صدور گواهی عدم حضور در دفترخانه مینماید. پس باید چند روز قبل نسبت به آماده کردن الباقی ثمن یا وجه معامله به صورت نقد یا در قالب چک تضمین شده یا بانکی اقدام کنید.
همچنین فروشندگان نیز باید بدانند که حضور فیزیکی بدون آماده کردن شرایط انتقال سند رسمی ملک به نامه خریدار موجب صدور گواهی عدم حضور در دفترخانه به درخواست خریدار خواهد شد.
برای مثال اگر ملک در رهن بانک باشد یا در بازداشت باشد و در قولنامه متعهد به فک رهن یا رفع بازداشت شده اید باید قبل از مود سند نسبت به رفع موانع قانونی برای انتقال سند ملک اقدامات لازم را انجام بدهید و الا باید از عهده خسارتا قراردادی یا روزانه مندرج در قولنامه برآیید که ممکن است خسارت سنگینی را متوجه فروشنده بی احتیاط نماید.
مبنا و چگونگی صدور گواهی گواهی عدم حضور در دفترخانه
در چند سال اخیر با الکترونیکی شدن اقدامات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی، امروزه شاهد آن هستیم که گواهی عدم حضور نیز بر اساس یک تیپ و متن واحدی که در سامانه اینترنتی سازمان ثبت تعریف شده است صادر میشود. اما قانوناً متن و نوشته رسمی برای صدور گواهی عدم حضور در دفترخانه در هیچ یک از قوانین جاری و موضوعه ایران اعم از قانون ثبت یا قانون مدنی دیده نمی شود.
حتی صدور گواهی عدم حضور در دفترخانه به صورت پرینتی از سوی دفاتر اسناد رسمی فاقد الزام قانونی است. اخیراً که برای تنظیم سند یک ملکی که خریداری نمودم به محل دفترخانه رفتم و چون فروشنده حاضر نشده بود از سردفتر تقاضای صدور گواهی عدم حضور نمودم که سردفتر اظهار نمودند برق قطع است و امکان صدور گواهی عدم حضور به صورت سیستمی و پرینتی وجود ندارد که به ناگزیر به صورت دستی مبادرت به تنظیم آن نمودند که البته خوشبختانه فروشنده با یک ماه تاخیر مبادرت به انتقال سند رسمی ملک نمود.
اهمیت صدور گواهی عدم حضور در دفترخانه چیست؟
فلسفه صدور گواهی عدم حضور در دفترخانه این است که هر یک از خریدار و یا فروشنده ملک که در موعد مقرر در دفترخانه حاضر شده و موفق به دریافت این گواهی از دفترخانه شده است بتواند از طریق مراجعه به محاکم و دادگاههای حقوقی و طرح دعوا علیه طرف دیگر معامله وی را الزام به حضور در دفترخانه و انجام تعهدات قانونی و پرداخت وجه التزام قراردادی نماید.
معمولا در قراردادهای پرینتی و برخی قولنامهها شرط میشود که در صورت عدم حضور هریک از خریدار یا فروشنده پس از صدور گواهی عدم حضور در دفترخانه طرف دیگر باید روزانه مبلغی را بع عنوان خسارت به طرف دیگر بپردازد. وجه التزام قراردادی یک سوپاپ اطمینان و یک اهرم مالی برای فشار آوردن به طرف مقابل است تا هر چه سریع تر نسبت به انجام تعهدتش در برابر طرف دیگر اقدام کند و الا باید از عهده تمام خسارات روزانه یا مبلغ ثابتی که در قرارداد و یا قولنامه نوشته شده است تا زمان تنظیم سند یا پرداخت الباقی ثمن معامله برآید.
اگر در مبایعه نامه یا قولنامه مبلغی به عنوان خسارت یا وجه التزام پیش بینی نشده باشد یا مبلغ بسیار ناچیزی مقرر شده باشد در این صورت دریافت گواهی عدم حضور تاثیری در اجبار طرف مقابل به انجام تعهد ندارد. مگر اینکه شرط شده باشد در صورت صدور گواهی عدم حضور اختیار فسخ قرارداد یا قولنامه و اخذ مبلغی به عنوان خسارت به نفع کسی که در دفترخانه حاضر شده و گواهی عدم حضور را دریافت کرده پیش بینی شود.
شیوه صحیح تنظیم متن گواهی عدم حضور چیست؟
از آنجایی که علت صدور گواهی عدم حضور در دفترخانه استفاد از یک سری مزایای قانونی وقراردادی میباشد لذا لازم است که هنگام تنظیم متن این گواهی به چند نکته توجه شود تا در زمان طرح دعوا در دادگاه با ایرادات قانونی از سوی قاضی دادگاه یا وکیل طرف مقابل مواجه نشوید.
در متن گواهی عدم حضور حتما باید موارد ذیل درج شود و الا اعتبار آن خدشه دار میشود:
- درج تاریخ حضور خریدار یا فروشنده قولنامه
- درج شماره و تاریخ قولنامه
- شماره و مشخصات دفترخانه
- درج چگونگی ارائه الباقی ثمن معامله مثلا به صورت نقد یا چک که در مورد اخیر باید ضمن اخذ کپی از چک باید مشخصات چک در متن گواهی عدم حضور درج شود. اگر به مشخصات چک در متن گواهی عدم حضور اشاره نشود یا یک نسخه کپی از آن تهیه نشود بعدها که بخواهید از مزایای این گواهی استفاده کنید با ایراد قانونی مواجه خواهید شد.
مطلب پیشنهادی: مشاوره حقوقی املاک
نمونه متن گواهی عدم حضور در دفترخانه
نظر به اینکه با توجه به مدارک ابرازی از طرف ….. مقرر بوده است که سند …. حاکی از (انتقال قطعی اجاره، صلح) ملک پلاک …. واقع در …. با شرایط مذکور در آن مدارک در تاریخ …. در این دفترخانه به ثبت برسد از آنجا که سند مذکور به علت …. (علت باید به صورت کامل نوشته شود) تا آخر وقت اداری روز …. ثبت نشده است. به تقاضا آقای/ خانم …. و بر اساس دستور شماره … این گواهی از طرف اینجناب …… سردفتر / کفیل دفتر تنظیم و به نام برده تسلیم گردید.
نمونه متن برای ضمانت اجرای صدور گواهی عدم حضور
در صورت عدم اجرای هر یک از تعهدات فروشنده که در این قرارداد مقرر شده است وی مکلف است به ازای هر روز تاخیر مبلغ ……… ریال به عنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد در وجه طرف مقابل پرداخت نماید و در صورتی که ممتنع از انجام تعهدات مندرج در این قرارداد خریدار باشد وی مکلف است به ازای هر روز تاخیر مبلغ ……
ریال به عنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد در وجه طرف مقابل پرداخت نماید. خسارت فوق علاوه بر انجام تعهد اصلی بوده و با آن قابل جمع است.
خریدار و فروشنده خانه یا آپارتمان آزاد هستند تا هر مبلغی را از یک ریال تا هر مبلغ بیشتری را در جاهای خالی بالا به عنوان خسارت بین خود شرط کنند. ضمنا لزومی ندارد میزان خسارت برای هر دو طرف برابر باشد یا گاهی بنا به شرایط خاص فروشنده میتواند مبلغ بیشتری را بابت خسارت قراردادی درخواست کند و بالعکس. اما در اغلب موارد مبلغ خسارت به صورت مساوی و برابر نوشته میشود که باید با میزان و حجم معامله همخوانی داشته باشد نه اینکه برای یک معامله ۵۰۰ میلیونی روی یک میلیون خسارت تعیین بشود و برای یک معامله ۵ میلیاری روزی پنجاه هزار تومان خسارت تعیین شود.
برای تعیین میزان خسارت در قراردادها الگوی ثابتی وجود ندارد. اما هر مبلغی که در قولنامه درج و شرط شود دادگاه در زمان طرح دعوا و مطالبه خسارت ناگزیر است طبق ماده ۲۳۰ قانون مدنی متخلف و کسی را که علیه او گواهی عدم حضور دریافت شده را محکوم و ملزم به پرداخت وجه التزام قراردادی نماید.
طبق ماده ۲۳۰ قانون مدنی: اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف، متخلف باید مبلغی را به عنوان خسارت تادیه نماید، حاکم (دادگاه) نمی تواند او را به بیشتر یا کمتر از آنچه که ملزم شده است محکوم نماید.
دلیل حکم مندرج در این ماده اصل آزادی قراردادها و قاعده مندرج در ماده ۱۰ قانون مدنی است که طرفین قرارداد و قولنامه را آزاد گذاشته تا هر شرطی را بین خود مقرر کنند و این شرط تا زمانی که مخالف شرع و قوانین موضوعه نباشد میان آنها لازم الاتباع است.
زمان و مدارک لازم برای صدور گواهی عدم حضور چیست؟
برای دریافت گواهی عدم حضور فقط میتوانید در تاریخ تعیین شده در قولنامه با مبایعه نامه به دفترخانه مقرر در آن مراجعه کنید. حتی یک روز قبل یا بعد از تاریخ موعد محضر منجر به صدور گواهی عدم پرداخت توسط دفترخانه نخواهد شد. گاهی اوقات در جلسات مشاوره حضوری در رابطه با عدم حضور از مراجعین شنیده میشود که مثلا من در تاریخ مندرج در قرارداد در دفترخانه حاضر نشدم اما فردای آن روز یک اظهارنامه برای طرف مقابل ارسال کردم و تاریخ جدیدی را تعیین کردم و در آن تاریخ وی در دفترخانه حاضر نشد و آیا الان میتوانم در دادگاه از او شکایت کنم و خسارت دریافت کنم؟
پاسخ این است که علت عدم حضور شما هرچه که باشد. تاثیری نداشته و ارسال اظهارنامه باعث تغییر تاریخ محضر نمی شود و بنابرای حقی برای دریافت گواهی عدم حضور برای شما ایجاد نمی کند و هیچ دفترخانهای هم تکلیفی به صدور گواهی عدم پرداخت بعد از تاریخ مندرج در قرار ندارد. ضمنا در برخی از قراردادهای خرید و فروش ملک تاریخی برای حضور در دفترخانه درج نمی شود که در این موارد نیز امکان تعیین تاریخ محضر با ارسال اظهارنامه وجود ندارد.
تنها راه ممکن تنظیم صورتجلسه جداگانه یا در پشت قرارداد با امضا و اثر انگشت طرفین است که تاریخی را برای حضور در دفترخانه جهت تنظیم سند رسمی ملک تعیین نمایند یا تاریخ قبلی را تغییر بدهند. حتی مشاور املاک تنظیم کننده قرارداد نیز صلاحیت تغییر تاریخ دفترخانه را بدون امضای یک طرف قرارداد ندارد.
اگرچه ارسال اظهارنامه برای تغییر تاریخ حضور در دفترخانه از نظر حقوقی بی تاثیر است اما یک حسن دارد و آن اینکه با ارسال اظهارنامه آمادگی بعدی خود را به طرف مقابل رسما اعلام کرده اید و اگر اقدام مثبتی از سوی وی صورت نگیرد میتوانید رد دادگاه اقامه دعوا کنید و بر اساس تاریخ ابلاغ اظهارنامه به طرف مقابل میتوانید خسارت قراردادی یا وجه التزام را مطالبه کنید.
پس از اینکه طرفین تاریخ حضور در دفترخانه را رعایت کردند برای زمان حضور خود در محضر باید مدارک و مستندات لازم را فراهم نمایند تا تشریفات مربوط به انتقال رسمی سند ملک از سوی سردفتر انجام شود. فروشنده باید بنچاق و سند دفترچهای یا سند تک برگ ملک را با خود به دفترخانه بیاورد و در سمت مقابل خریدار است که مکلف است الباقی ثمن معامله را در قالب وجه نقد آماده کند و با خودش به دفترخانه بیاورد.
مهم ترین مدارک لازم برای تنظیم سند و اخذ گواهی عدم پرداخت عبارتند از:
- سند تک برگی و شش دانگ ملک یا آپارتمان موضوع قرارداد یا مبایعه نامه
- مدارک هویتی شامل کارت ملی و شناسنامه
- وکالتنامه یا برگ نمایندگی (اگر مالک اصلی خارج از ایران است یا بنا به دلایلی در موعد محضر امکان حضور ندارند)
- قولنامه یا مبایعه نامه عادی یا رسمی یا پرینتی دارای کد رهگیری، که بین خریدار و فروشنده تنظیم و امضاء شده است. (فرقی ندارد که قولنامه را اصیل یا وکیل یا نماینده قانونی او مانند ولی یا قیم امضاء کرده باشد.)
- قیم نامه در مواقعی که قیم به جای صغیر و با اجازه اداره سرپرستی معامله میکند.
- بنچاق سند و مدارک و اسناد قبلی ملک (پایان کار، قولنامههای قبلی)
- پایان کار جدید ملک
- مفاصا حساب شهرداری
- مفاصا حساب دارایی
- استعلام بند (ز) مبنی بر عدم بازداشت ملک از اداره ثبت که توسط دفترخانه تنظیم کننده سند انجام خواهد شد.
آیا امکان تغییر تاریخ تنظیم سند رسمی ملک یا آپارتمان وجود دارد؟
گاهی اوقات خریدار و فروشنده با توافق یکدیگر زمان حضور در دفترخانه را جهت انتقال سند رسمی ملک تغییر میدهند. علت تغییر هر چه باشد بستگی به توافق طرفین دارد و نیازی به درج علت تغییر تاریخ تنظیم سند نمی باشد. آنچه مهم میباشد این است که حتماً باید تاریخ جدید حضور طرفین در دفترخانه به صورت کتبی صورتجلسه شده و به امضاء و اثر انگشت طرفین یا وکیل یا نماینده قانونی آنها برسد.
اگر خرید و فروش خانه و آپارتمان را از طریق مبایعه نامه و قولنامههای دست نویس انجام دادید برای تغییر تاریخ و حتی دفترخانه میتوانید از پشت آنها برای اصلاح و تنظیم صورتجلسه استفاده کنید. اما چنانچه معامله را در دفاتر مشاورین رسمی عضو اتحادیههای املاک سراسر کشور انجام دادید برای اصلاح و یا تغییر تاریخ یا مشخصات دفترخانه باید به همان بنگاه یا دفتر املاک مراجعه کنید تا نسبت به تنظیم و صدور متمم نامه از طریق سامانه ثبت معاملات کشور اقدام نماید. متمم نیز باید به امضاء و اثر انگشت خریدار و فروشنده یا وکلای آنها و متصدی بنگاه یعنی کسی که جواز و پروانه کسب به نام اوست برسد.
مهمترین نکات و پرسشهای مرتبط با صدور گواهی عدم پرداخت
- نتیجه عدم حضور خریدار در دفترخانه بدون ارائه چک تضمین شده یا وجه نقد بابت الباقی ثمن معامله چیست؟
- شیوه مطالبه وجه التزام یا خسارت قراردادی در صورت صدور گواهی عدم حضور چگونه است؟
- ملاک محاسبه وجه التزام و خسارت به علت عدم حضور چیست؟
- فواید دریافت گواهی عدم حضور در دفترخانه چیست؟
- عواقب صدور گواهی عدم پرداخت برای کسی که در دفترخانه حاضر نشده چه خواهد بود؟
- اگر در قرارداد یا قولنامه اشارهای به گواهی عدم حضور و خسارت قراردادی نشده باشد آیا میتوان از طرف مقابل خسارت بگیریم؟
- اگر تاریخ تعیین شده در قرارداد یا مبایعه نامه برای تنظیم سند مواجه با جمعه یا روز تعطیل رسمی باشد تکلیف چیست؟
- اگر فروشنده یا خریدار شفاهاً درخواست تغییر و به تاخیر یا جلو انداختن موعد تنظیم سند را داشته باشد چگونه باید اقدام کنیم؟
- اقدامات لازم پس از دریافت گواهی عدم حضور چیست؟
- رهکار قانونی برای اخذ گواهی عدم حضور پس از تاریخ تعیین شده در قرارداد چیست؟
- تشریفات قانونی برای دریافت گواهی عدم حضور چیست؟
- آیا برای الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی ملک باید گواهی عدم حضور داشته باشیم؟
- آیا دادگاه بدون داشتن گواهی عدم حضور حکم به پرداخت خسارت روزانه یا الزام به تنظیم سند و تحویل ملک یا خانه صادر میکند؟
- مهلت قانونی برای مراجعه به دادگاه جهت مطالبه خسارت پس از صدور گواهی عدم پرداخت چقدر است؟
- آیا وقوع فورس ماژور و بروز حوادث غیرمترقبه مانع صدور گواهی عدم پرداخت خواهد شد؟ آیا در دادگاه میتوان به استناد بروز فورس ماژور جلوی صدور حکم به پرداخت خسارت را گرفت؟
پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما از یک شرکت مهندسی معتبر که علاوه بر مسائل فنی، میزان آشنایی بالایی با مسائل حقوقی عمران نیز داشته باشد، مشاوره بگیرید تا از خسارات احتمالی، جلوگیری نمایید.
درباره داود کامرانی
داود کامرانی فارغ التحصیل مهندسی خاک و پی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نوشته های بیشتر از داود کامرانیمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
وکالت انحصار وراثت
انحلال قرارداد از طریق تفاسخ (اِقاله)
ابلاغیه اکترونیکی قضایی
محاسبه تاخیر تادیه
تصرف عدوانی چیست؟
حدود اربعه
9 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام
فروشنده در تاریخ مقرر به محضر نیامد و من گواهی عدم حضور را گرفتم.سپس فروشنده با ۱۱ روز تاخیر به محضر آمد و سند را بنام من زد.مبلغی را فروشنده از بابت تسویه برق و آب و تعمیرات که توافق شفاهی کردیم و دفتر املاک شاهد است می بایست به من پرداخت کند که متاسفانه قبول نمی کند؟
آیا در حال حاضر که سند زده شده من می توانم از بابت ۱۱ روز تأخیر شکایت کنم و خسارت بگیرم؟
سلام ، بله میتونید ، اما لازم هست که حتما این جریمه تاخیر در مبایعه نامه شما ذکر شده باشه ، از طرفی هم قضات در چنین شرایطی رای به جریمه نمیدن معمولا
سلام ٫فروشنده طبق توافق در تاریخ امضا حاضر نشد ولی متاسفانه من گواهی عدم حضور نگرفتم و بعد از یک هفته اظهارنامه فرستادم و مهلت چند روزه دادم ولی فروشنده باز حاضر نشد الان دفترخانه به من گواهی عدم حضور نمیده من باید چیکار کنم
گواهی حضور خودتون رو بگیرید
سلام وقت بخیر
فروشنده در موعد مقرر به دلیل بدهی مالیاتی نتوانست در دفترخانه حاضر شود و من گواهی حضور گرفتم حالا تا کی وقت دارم اظهارنامه بفرستم؟ اگه فروشنده تاریخ جدیدی تعیین نکرد میتونم کاری بکنم؟
اظهار نامه رو سریع ارسال کنید ، باید سریع تر مشخص کنید که ماجرا از چه قراره
خدا به شما عوض خیره در دنیا واخرت بدهد
سلام گواهی عدم حضور به صورت سیستمی هست؟و مدرکی به ما به صورت پرینت داده نشده
سلام، خیر به صورت برگه فیزیکی هم به شما باید برگه ای رو بدن